PKP PLK ogłosiły właśnie przetarg na prace na linii kolejowej 93 na odcinku między Trzebinią a Oświęcimiem. Szacowany koszt prac to 324 mln zł.
Wybrany wykonawca opracuje dokumentację projektową i wykona roboty budowlano – montażowe na odcinku Trzebinia – Oświęcim. Inwestycja ułatwi podróże w regionie oraz transport towarów na kolejowej trasie z Małopolski na Śląsk. Na stacjach i przystankach Chrzanów, Chełmek, Chrzanów Śródmieście, Chełmek Fabryka, Gorzów Chrzanowski będą nowe, lepiej wyposażone perony, zapewniające łatwiejszy dostęp do pociągów, także osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.
20 kilometrów torów do wymianyInwestycja obejmie kompleksową wymianę 20 km torów między Trzebinią a Oświęcimiem. Przebudowa lub remont obiektów inżynieryjnych, w tym 21 wiaduktów w Trzebini, Chrzanowie, Chełmku i Oświęcimiu, umożliwi płynną jazdę pociągów oraz dodatkowo zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i samochodowego. Dla przewoźników towarowych to poprawa infrastruktury, bardziej ekonomiczny transport i wzrost konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych względem transportu drogowego.
Realizacja prac budowlanych na odcinku Trzebinia – Oświęcim planowana jest w latach 2019 – 2021. Inwestycja prowadzona będzie w ramach większego projektu o nazwie „Prace na linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ 5.1-12 ). Wartość całego projektu to ok. 555 mln zł.
Poprawią się możliwości transportu węglaPLK realizują obecnie modernizację stacji Libiąż, na którą przeznaczają 33 mln zł. Zmodernizowana stacja zapewni wygodniejszą obsługę podróżnych oraz usprawni transport towarów. Łatwiejszy będzie przewóz węgla z kopalni „Janina”. Prace na stacji obejmują obiekty inżynieryjne, 9 km torów stacyjnych, 21 rozjazdów, 2 przejazdy kolejowo-drogowe, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem. Zakończenie planowane jest w połowie 2017 r.
Linia nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice wykorzystywana jest do obsługi ruchu pasażerskiego oraz towarowego, a w szczególności do realizacji transportu węgla kamiennego ze śląskich kopalni i tranzytu towarów przez Republikę Czeską, dalej na południe Europy. O projektowaniu inwestycji na tej linii pisaliśmy
tutaj. O inwestycjach, mających poprawić prędkości przejazdu dla pociągów na Śląsku piszemy z kolei
tutaj.