- To bardzo ważny dzień dla wszystkich łodzian a także wszystkich osób zaangażowanych w ten projekt. To początek inwestycji, która w przyszłości ma zlikwidować historyczny podział. Tworzymy nową jakość transportu publicznego – mówił Wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień podczas spotkania z dziennikarzami na placu budowy Dworca.
Rozpoczęła się największa kolejowa inwestycja w Polsce. W czwartek, 13 września na plac budowy dworca Łódź Fabryczna wjechały koparki i ciężarówki. Prace rozpoczną się od robót ziemnych. Ich docelowym efektem będzie nowa stacja kolejowa wybudowana 16 metrów pod ziemią oraz tunel kolejowy wybiegający w stronę stacji Łódź Widzew.
- To ważny dzień dla wszystkich łodzian i chyba decydujący o przyszłości miasta. Tak naprawdę budowa nowego dworca Łódź Fabryczna, to dwa projekty. Jeden związany jest z koleją i ma wymiar wręcz historyczny, bo możemy nim znieść podział kolejowy Polski. Drugi projekt jest regionalny i zakłada wykorzystanie infrastruktury, która powstanie wokół dworca na lokalne potrzeby łodzian - powiedział wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień.
- Robimy coś, czego w Polsce jeszcze nie było. W pierwszym etapie inwestycji wybudujemy dworzec czołowy, ale zrobimy wszystko, by stał się on dworcem przejezdnym. W ten sposób stworzymy historyczne połączenie pomiędzy Wrocławiem a Warszawą - dodał Paweł Dziwisz z PKP PLK. Pierwsze prace mają charakter wstępny i polegają na zdjęciu wierzchniej warstwy ziemi z wykopu. Będzie miał długość 500 metrów i szerokość 120 metrów. Ma być głęboki na 30 metrów.
Kolejnym etapem budowy będą roboty związane z wykonaniem tunelu. Prace nad komorą startową potrwają około roku. Jednocześnie zacznie się wykonanie ścian szczelinowych podziemnej stacji. Najpierw powstaną zagłębione na kilkadziesiąt metrów ściany obiektu, a następnie zdjęta zostanie warstwa ziemi i bezpośrednio na nią wylany będzie strop dworca. W trakcie całej inwestycji wywiezione zostanie około 2 mln m sześć. ziemi. Według założeń wykonawcy trafi ona do żwirowni przy ul. Pomorskiej. Nowy dworzec Łódź Fabryczna będzie posiadał 4 perony, 8 torów i 24 przystanki autobusowe w jego rejonie. Na terenie węzła multimodalnego znajdą się również parkingi 3-poziomowe na 960 samochodów. Nie zabraknie także dworca autobusowego dla połączeń międzymiastowych, który obsługiwać będzie 20 stanowisk. Dworzec ma zostać oddany do użytku w 2015 roku. Jego koszt sięga 1,5 mld złotych. (tww)