Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rozbiorą linię 209 na odcinku Kowalewo – Brodnica

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rozbiorą linię 209 na odcinku Kowalewo – Brodnica
wiz. archiwumTak miał wyglądać jeden z dworców
PKP SA wybrała firmę, która sprzeda złom z likwidacji nieczynnych torów linii kolejowej nr 209 na odcinku Kowalewo – Brodnica. Linię przed laty miały przejąć samorządy, ale straciły zainteresowanie jej losem.

Pod koniec stycznia PKP SA ogłosiła przetarg na sprzedaż złomu pochodzącego z likwidacji nieczynnych torów linii kolejowej nr 209 na 50-kilometrowym odcinku Brodnica – Kowalewo Pomorskie przez Golub-Dobrzyń. Do sprzedaży było ok. 4,6 tysiąca ton szyn i 1,4 tysiąca ton akcesoriów torowych. Oferent musi we własnym zakresie przeprowadzić rozbiórkę infrastruktury kolejowej, zabezpieczyć załadunek i transport, zutylizować gruz, podkłady kolejowe i inne odpady oraz uporządkować teren. PKP nie wyraziło zgody na pozyskanie kruszywa z terenu likwidacji.

Miało być tak pięknie

Demontaż torowiska oznacza właściwie koniec linii kolejowej nr 209 na odcinku, dla którego jeszcze kilka lat temu Urząd Marszałkowski województwa kujawsko–pomorskiego snuł wielkie plany. W ramach projektu "Zagospodarowanie infrastruktury kolejowej dla potrzeb ruchu turystycznego – linia kolejowa nr 209 od Torunia do Brodnicy" miały tu kursować parowozy z zabytkowymi wagonami z Torunia. W opuszczonych dziś dworcach miały powstać galerie sztuki i restauracje, planowano także utworzenie muzeum kolei we Wrockach.

Poniesiono nawet konkretne nakłady – marszałek województwa odkupił od PKP Cargo parowóz Ol49 i lokomotywę spalinową SM41 oraz cztery zabytkowe wagony. Całkowity koszt zakupu dwóch lokomotyw i czterech wagonów według informacji „Rynku Kolejowego” wyniósł w 2010 roku 312 tys. złotych.

Było to jednak jedyne, co udało się zrobić. Tabor zakupiono przed realizacją studium wykonalności projektu. Jego zakup i renowacja były pierwszym etapem projektu, dopiero drugim miała być rewitalizacja obiektów dworcowych na linii, a jeszcze kolejnym – przejęcie samej linii kolejowej przez samorząd i jej rewitalizacja.

Do realizacji kolejnych etapów nie doszło – w listopadzie 2012 roku „Dziennik Toruński” poinformował, że plany dotyczące linii 209 do Brodnicy zostały zawieszone. Przyczyną był brak porozumienia z PKP SA na temat przejęcia linii. – Od 2013 roku Urząd Marszałkowski przestał wyrażać zainteresowanie przejęciem wskazanej linii kolejowej. PKP podjęła więc decyzję o jej rozbiórce – potwierdza Aleksandra Grzelak z biura prasowego spółki. Jak dodaje, niezależnie od rozbiórki linii PKP SA wystąpi do Urzędu Marszałkowskiego z pismem o zajęcie oficjalnego stanowiska w sprawie ewentualnego przejęcia terenu.

UM: Linia jest nieczynna

Urząd Marszałkowski województwa kujawsko–pomorskiego nie odpowiada wprost na pytania „Rynku Kolejowego”, czy zrezygnował ze swoich planów wobec linii 209. – We wrześniu 2005 roku minister infrastruktury podjął decyzję o likwidacji linii nr 209 na odcinku od Brodnicy do Kowalewa Pomorskiego. Od 11 lat linia jest nieczynna – informuje Beata Krzemińska, rzeczniczka urzędu.

– W minionej unijnej perspektywie finansowej, wskazywaliśmy lokalnym samorządom, że są możliwości pozyskania środków na rewitalizację obiektów kolejowych. W kwietniu 2016 roku zwróciliśmy do PKP SA, właściciela nieruchomości kolejowych, z apelem o wstrzymanie wyburzenia dworca kolejowego w Golubiu-Dobrzyniu. Miało to pozwolić, aby samorządy lokalne wzięły pod rozwagę przejęcie obiektu i zaadaptowanie go na potrzeby miejscowej społeczności – dodaje Beata Krzemińska.

 
Rys. openrailwaymap

Rozbiórką linii 209 na odcinku Kowalewo – Brodnica zajmie się firma RWS Cetus. Wczoraj (14 lutego) komisja przetargowa PKP SA uznała jej ofertę za najkorzystniejszą z czterech złożonych. Za złom zapłaci PKP prawie 5,3 mln złotych netto.

Jak informuje nasz Czytelnik, tabor zamówiony przez marszałka do obsługi połączeń retro w dalszym ciągu stoi i niszczeje na terenie lokomotywowni Przewozów Regionalnych w Toruniu Kluczykach.

Niedawno Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiedziało, że nie będzie likwidacji kolejnych linii kolejowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworce kolejowe jednak bez sprzedaży alkoholu

Prawo i polityka

Dworce kolejowe jednak bez sprzedaży alkoholu

Jakub Madrjas 13 grudnia 2022

Racibory: Duża afera o mały dworzec

Prawo i polityka

Racibory: Duża afera o mały dworzec

Jakub Madrjas 19 października 2022

Dworzec kolejowy w Białymstoku ma swoją patronkę

Pasażer

PKP SA realizuje największy w historii program dworcowy

Infrastruktura

(Nie)ruchomy chodnik na dworcu w Katowicach

Pasażer

(Nie)ruchomy chodnik na dworcu w Katowicach

Jakub Madrjas 05 września 2017

Poidła dla czworonogów na 20 dworcach

Pasażer

Poidła dla czworonogów na 20 dworcach

inf. prasowa 25 lipca 2017

Zobacz również:

Dworce kolejowe jednak bez sprzedaży alkoholu

Prawo i polityka

Dworce kolejowe jednak bez sprzedaży alkoholu

Jakub Madrjas 13 grudnia 2022

Racibory: Duża afera o mały dworzec

Prawo i polityka

Racibory: Duża afera o mały dworzec

Jakub Madrjas 19 października 2022

Dworzec kolejowy w Białymstoku ma swoją patronkę

Pasażer

PKP SA realizuje największy w historii program dworcowy

Infrastruktura

(Nie)ruchomy chodnik na dworcu w Katowicach

Pasażer

(Nie)ruchomy chodnik na dworcu w Katowicach

Jakub Madrjas 05 września 2017

Poidła dla czworonogów na 20 dworcach

Pasażer

Poidła dla czworonogów na 20 dworcach

inf. prasowa 25 lipca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5