Fot.: Jack No1, CCA-SA 3.0, wikimedia commonsRosja będzie rozwijać swoją kolej z Chińskim kapitałem
Do 2021 r. powstać ma pierwsza trasa kolei dużych prędkości w Rosji – z Moskwy do Kazania. W ambitny projekt zaangażowani są – także finansowo – Chińczycy, co jest wyrazem reorientacji rosyjskiej polityki zagranicznej. Rozwój szybkich połączeń i KDP ma sprzyjać także budowaniu euroazjatyckich korytarzy transportowych.
Pierwsza rosyjska linia KDP – z Moskwy do Kazania – będzie liczyć 770 km i przechodzić przez siedem obwodów Rosyjskiej Federacji. Pociągi będą zatrzymywać się m.in. we Władimirze, Niżnim Nowogrodzie i Czeboksarach. Tym samym trasa będzie komunikować 30 milionów mieszkańców. Pociągi mają poruszać się z maksymalną prędkością 400 km/h. Całą trasę – do Kazania – pokonają w 3,5 godziny (w tej chwili czas przejazdu wynosi 11,5-13 h). Zgodnie z założeniami rocznie, w pierwszych latach funkcjonowania, korzystać ma z niej 10,5 mln pasażerów, przy czym w 2030 r. ma wzrosnąć do 17 milionów.
Z udziałem Chińczyków
Na udział w projekcie KDP liczyły bardzo zachodnie firmy. Zmieniająca się sytuacja polityczna i nałożone przez kraje zachodnie sankcje po aneksji przez Rosję Krymu oraz wojnie w Donbasie zmieniły sytuację. Moskwa otworzyła się na współpracę z Państwem Środka w tym zakresie. W zeszłym roku Ministerstwo Transportu Rosji, Rosyjskie Koleje (RŻD), Narodowa Komisja Rozwoju i Reform Chińskiej Republiki Ludowej oraz Chińskie Koleje (CR) podpisali memorandum dotyczące KDP – spraw inżynieryjnych, budowy i finansowania.
Strona chińska wyraziła wolę zainwestowania sporych sum na realizację trasy KDP. Na razie Chińczycy zapewnili ok. 400 mld rubli kredytu na trasę do Kazania. Projekt ma ostatecznie powstać w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego i w jego realizację ma zostać zaangażowany koncesjonariusz. Warunki planowanej koncesji w związku z realizacją tego projektu zostaną określone w umowie, którą jeszcze w tym roku podpiszą rządy Rosji i Chin.
Na trasie przewidziano szereg obiektów inżynieryjnych – m.in. kompleks dworcowy we Władimirze, skrzyżowanie z trasą drogową M7 i most nad Wołgą. Według wyliczeń, budowa KDP będzie wymagała 168 tys. ton szyn, 684 rozjazdów, 354 tys. ton metali i 1439 km kabli. W sumie wartość zamówień na różne produkty i materiały sięgać będzie 270 mld rubli.
Od czerwca 2015 r. trwają prace projektowe pierwszej linii Moskwa – Kazań, prowadzone przez rosyjsko-chińskie konsorcjum pod kierownictwem Mosgiprotransu i z udziałem firm Niżegorodmetroprojekt oraz CREEC. Mają się one zakończyć jeszcze w tym roku. Zgodnie z dekretem Rosyjskiej Federacji ze stycznia, linia KDP musi być uruchomiona w 2021 r., z jazdami próbnymi odbywającymi się od 2020 r. Kolej przyspiesza
Linia Moskwa – Kazań wpisuje się w szerszy plan rozwoju połączeń dużych prędkości w Rosji. Biorąc pod uwagę rozmiar państwa i odległości między jego głównymi ośrodkami, zainteresowanie KDP nie dziwi. – Za jeden z najbardziej perspektywicznych kierunków uważam rozwój KDP. Mamy już uzgodnione parametry finansowania pierwszej trasy i z chińskimi partnerami planujemy zainwestować ponad 1 bilion rubli. Planujemy, że nowa magistrala zacznie funkcjonować już w 2020 r. i stanie się modelowym projektem rosyjsko-chińskiej współpracy w zakresie projektów transportowych i infrastrukturalnych – mówił podczas jednego z wystąpień Władimir Putin, prezydent Rosji.
Docelowo, do 2030 r., trasa KDP Moskwa – Kazań ma zostać wydłużona przez Nabiereżnyje Czelny do Jekaterynburga. Przewidziano też w tym okresie dwie inne trasy – tzn. Kolej Październikowa z Moskwy przez Twer do Sankt Petersburga (2,5 h w III etapie w latach 2025-2030) oraz Moskwa – Adler przez Woroneż, Rostów nad Donem, Krasnodar i Soczi (7,5 h w III etapie w latach 2025-2030).
Sieć KDP mają uzupełniać też szybkie pociągi tzw. międzyregionalne metra oraz nocna wersja – hotel na kołach, pokonująca 2,5 tys. km w ciągu jednej nocy, rozwijające prędkość do 200-250 km/h. W sumie w okresie do 2030 r. funkcjonować ma 13 linii o podwyższonej prędkości. Pomijając linie KDP, są to: Jekaterynburg – Czelabińsk, Tuła – Biełgorod, Nowosybirsk – Barnauł, Nowosybirsk – Kemerowo – Nowokuznieck z odnogą do Omska, Moskwa – Jarosław, Moskwa – Smoleńsk – Mińsk, Czeboksary – Samara z odnogą do Togliatti, Stawropol – Mineralnyje Wody, Jekaterynburg – Tiumeń oraz Jekaterynburg – Niżnij Tagił. W sumie mówi się o realizacji 4 tys. km nowych linii kolejowych. Po 2030 r. z większych linii przewiduje się realizację połączenia Perm – Ufa –Samara –Syzrań – Saratow – Wołgograd – Kranodar – Krym.
Moskwa już liczy zyski z tytułu realizacji KDP. Do budżetu w okresie do 2030 r. wpłynąć ma 3,5 biliona rubli, a skumulowany wzrost PKB, spotęgowany rozwojem aglomeracji, wyniesie 11,7 biliona rubli w latach 2019-2030. W sumie poprawione połączenia zapewnić mają 370 tys. miejsc pracy.
Cały artykuł przeczytasz w najnowszym, papierowym wydaniu miesięcznika Rynek Kolejowy
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.