Rosyjska kolej ma już za sobą inaugurację pierwszego połączenia obsługiwanego przez wagony Talgo. 1 czerwca odbył się przejazd inauguracyjny, z udziałem szefa RŻD Władimira Jakunina i przedstawiciela firmy Talgo - Carlio de Palacio. Uroczysta inauguracja połączenia odbyła się w Moskwie, na stacji Kurskaja.
Pierwszy pociąg zestawiony z wagonów Talgo odjechał o godzinie 14:00 z Moskwy do Niżnego Nowogrodu. Koleje Rosyjskie połączenie obsługiwane wagonami Talgo nazwały "Striż", co znaczy "jerzyk". To już kolejny pociąg nazwany gatunkiem ptaka, po "Sapsanie" i "Łastoczce". Prowadzony przez pomalowaną w kolory flagi rosyjskiej lokomotywę pociąg może rozpędzać się do prędkości 200 km/h, co daje czas podróży na poziomie 3 godzin i 35 minut na dystancie 440 km.
Pociąg składa się z 18 wagonów pasażerskich oraz dwóch wagonów technicznych. Na pokładzie pociągu jest miejsce dla 414 pasażerów w wagonach pierwszej i drugiej klasy oraz w przedziałach sypialnych. Jak informuje producent, wagony zostały tak zaprojektowane, aby zapewnić najwyższy poziom komfortu i dostępności dla pasażerów, a jednocześnie znacząco zostało ograniczone zużycie energii, w porównaniu do innych składów. Pociąg jest wyposażony w dostęp do bezprzewodowego internetu, a na pokładzie znajduje się także wagon restauracyjny.
Kolejne pociągi dołączą niebawem
Dwa pociągi w relacji Moskwa – Niżny Nowogród nie będą zatrzymywały się na żadnej stacji. Czas podróży wyniesie 3 godz. 35 min i będzie krótszy od dotychczasowego o 20 minut. Pozostałe dwa będą zatrzymywały się po drodze we Włodzimierzu, w Kowrowie i w Dzierżyńsku. Czas podróży w takim wariancie wyniesie od 3 godz. i 46 min do 3 godz. i 55 min. Najtańszy bilet w drugiej klasie można kupić za ok. 900 rubli (równowartość 16 dolarów). Przejazd w pierwszej klasie jest ponadtrzykrotnie droższy.
RŻD będzie uruchamiać początkowo pięć par pociągów dziennie, a 1 już lipca zwiększy częstotliwość do 7 par na dobę. Wtedy będą już włączone do eksploatacji wszystkie cztery pociągi zestawione z wagonów Talgo i nowych lokomotyw.
Koleje Rosyjskie RŻD zapłaciły 100 mln euro za siedem pociągów w czerwcu 2011 roku. Pierwotnie cztery pociągi miały być skierowane do obsługi trasy Moskwa - Kijów, jednak ostatecznie będą obsługiwać linię Moskwa -Niżny Nowogród, dzięki czemu pociągi Sapsan wyprodukowane przez firmę Siemens będą kursowały po linii Moskwa - Petersburg.
Trzy pozostałe pociągi Talgo z końcem tego roku mają rozpocząć obsługę międzynarodowej trasy Moskwa - Berlin. One również są wyposażone w pasywny system wychylnego pudła. Mają także specjalny system zmiany rozstawu kół, dzięki czemu bez zmiany wózków będą w stanie pokonywać granicę białorusko-polską.