PKP Intercity podsumowało rok kursowania pociągów Pendolino na polskich torach. Z danych udostępnionych przez przewoźnika wynika, że pasażerowie polubili pociągi, które w swój pierwszy kurs wyjechały 14 grudnia 2014 roku. Jakie zmiany w ofercie prestiżowego pociągu czekają nas w 2016 roku?
– Pendolino pozwoliło nam przyciągnąć pasażerów do kolei. Popularność tego pociągu jest duża, liczymy, że wprowadzone zmiany w ofercie dla pasażerów 1. klasy i pokładowy internet, który zamierzamy wprowadzić w tym roku, przyciągnie kolejnych chętnych do podróży tymi znakomitymi pociągami – powiedział Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity.
– Wielu zastanawiało się jak poradzą sobie pociągi Pendolino z zimą. W tym roku mamy dość ostrą zimę i okazuje się, że z tymi pociągami nie mamy w zasadzie żadnych problemów – powiedział prezes przewoźnika.
PKP Intercity przedstawiło dane dotyczące zapełnienia pociągów EIP w 2015 roku. Wynika z nich, że przeciętna zajętość miejsc w pociągach wynosiła 51%. Biorąc pod uwagę średnie zapełnienie pociągów podobnej klasy w innych europejskich krajach oraz to, że Pendolino w zasadzie debiutuje na torach, wynik ten należy uznać za co najmniej przyzwoity. Łącznie z pociągów kursujących w ramach kategorii EIP skorzystało 3,6 mln pasażerów.
Będzie rozwój siatki połączeń– Chcemy też wydłużyć relację jednego z pociągów EIP z Gdyni do Kołobrzegu, a także z Wrocławia do Jeleniej Góry. Czekamy jedynie na zgodę organów Komisji Europejskiej – mówił Leonkiewicz.
Jedną ze zgód organu Komisji Europejskiej – DG Comp (Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji) – przewoźnik ma już od połowy grudnia. PKP Intercity czeka jeszcze na decyzję DG Regio (Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej). Prawdopodobnie otrzyma ją do marca. Wówczas Pendolino, przynajmniej do Kołobrzegu, pojedziemy jeszcze przed Wielkanocą.
Bardzo wysoka punktualnośćPendolino to też jeden z najbardziej punktualnych pociągów. Według statystyk przedstawionych przez PKP Intercity, 16 z 20 znajdujących się na trasach pociągów (4 pozostają w rezerwie) osiąga punktualność rzędu 96%. Oznacza to, że tylko 4% pociągów EIP dojeżdża do stacji przeznaczenia z opóźnieniem wynoszącym ponad 5 minut. W wypadku pociągów należących do ekonomicznych kategorii TLK i IC punktualność jest znacząco niższa i wynosi 81%, ale jak twierdzi PKP Intercity i tak jest wyższa niż dalekobieżnego odpowiednika z Niemiec (więcej na ten temat TUTAJ).
Co nowego w Pendolino w 2016?Sposobem na przyciągnięcie nowych pasażerów do Pendolino ma być też nowy standard obsługi pasażera w 1. klasie. Już obecnie pasażerowie w tej klasie otrzymują posiłek, prasę, pakiet w cenie biletu i opiekę stewarda. Wiąże się to ze wzrostem ceny za przejazd – w promocyjnej cenie można je nabyć za 89 zł (dotąd za 69 zł), ale w większości przypadków, na pociągi cieszące się największą frekwencją, bilet kupimy za 229 zł.
Prawdopodobnie w połowie roku w pociągach EIP pojawi się internet. W jego ramach pojawią się rozmaite funkcje – takie jak wybór filmów, czy możliwość oglądania szlaku z kabiny maszynisty. Ruszy też program lojalnościowy. O nowościach informatycznych w PKP Intercity szerzej piszemy
TUTAJ.
DSS coraz skuteczniejszyCoraz skuteczniej działa Dynamiczny System Sprzedaży biletów, który zaimplementowano dla pociągów Pendolino. Z pewnością przewoźnik dzięki narzędziu może lepiej dostosowywać cenę biletów do zainteresowania podróżnych, ale nie zawsze jest to dobre dla pasażera. Przykład? Zakup biletu za 49 zł. w piątkowy czy niedzielny wieczór, nawet na miesiąc przed odjazdem pociągu, nie jest już możliwe. Wydaje się, że ze względów wizerunkowych niewielka pula biletów w najniższej cenie powinna zostać zachowana.
Czytaj również:
Halamek: 2015 to sukces Pendolino