W ostatnich tygodniach w mediach lokalnych i regionalnych pojawiło się co najmniej kilka dobrych wiadomości. Chyba najlepszą z nich jest szansa na uruchomienie połączeń pasażerskich po linii nr 115 Tarnów – Szczucin. Można było również przeczytać o integracji komunikacji miejskiej i kolejowej w powiatowym mieście czy pracach nad uruchomieniem połączeń transgranicznych w południowo-wschodniej Polsce.
Małopolskie: Ożywią nieczynną trasęW serwisie informacyjnym Powiatu Dąbrowskiego (woj. małopolskie) można przeczytać o konferencji na temat przywrócenia połączeń pasażerskich po linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin. Jak wynika z publikacji, jest szansa na pojawienie się na tej trasie składów osobowych już w przyszłym roku. Podczas wydarzenia opublikowano koncepcję rewitalizacji linii kolejowej i uruchomienia połączeń pasażerskich na odcinku Tarnów – Dąbrowa Tarnowska. Zgodnie z założeniami w ciągu dnia miałoby kursować 6 par pociągów. Wcześniej jednak będą do wykonania prace infrastrukturalne. Ma je wykonać, jak i realizować przewozy, Grupa SKPL Cargo Sp. z o.o. Przedsiębiorca deklaruje również działania marketingowe. Koszt przedsięwzięcia określono na ponad 1,2 mln zł rocznie, a zostałby pokryty przez budżet województwa małopolskiego (70%) oraz zainteresowanych samorządów gminnych (30%). Umowa na świadczenie usług przewozowych powinna być zawarta na 5 lat.
Wielkopolskie: Jeden bilet na pociąg i autobus w Wągrowcu
W portalu "epoznan.pl" można przeczytać o nowej ofercie dla regularnie podróżujących pociągami Kolei Wielkopolskich i komunikacji miejskiej w Wągrowcu. Promocja została przygotowana dla kupujących bilet miesięczny na przejazd przewoźnikiem kolejowym. Podczas jego zakupu można zadeklarować chęć korzystania z Biletu Wągrowieckiego, który bez dodatkowych kosztów uprawnia do korzystania z autobusów miejskich. Wdrożone rozwiązanie ma zachęcić do korzystania z komunikacji zbiorowej oraz wpłynąć pozytywnie na stan środowiska.
Podkarpackie: Szynobusem na Słowację w wakacje 2017 r. i rocznica
Rzeszowski portal informacyjny "RESinet.pl" poinformował o trwających pracach nad uruchomieniem regularnych połączeń transgranicznych między Polską a Słowacją. W tym celu odbyło się spotkanie robocze samorządowców z obu stron granicy, które podsumowało również tegoroczne okazjonalne połączenia z Rzeszowa do stacji Medzilaborce. Jeśli zapadną wszelkie uzgodnienia i dojdzie do porozumienia w tym roku, jest szansa na uruchomienie regularnych połączeń w lecie przyszłego roku. Mają one przyczynić się do rozwoju turystyki w rejonie Bieszczadów.
Problemem może jednak okazać się długotrwała modernizacja szlaku Boguchwała – Czudec linii nr 106, o czym szerzej informowaliśmy
tutaj .
W położonej nieopodal linii nr 107 stacji Majdan Bieszczadzkiej Kolei Leśnej odbyły się uroczystości związane z 20-leciem utworzenia Bieszczadzkiej Kolei Leśnej. W trakcie wydarzenia odbyło się (w obecności wielu gości) posiedzenie władz fundacji, a następnie przejazd składem prowadzonym parowozem do Balnicy. Po przyjeździe na miejsce odbyła się biesiada – poinformował Portal Regionalny "esanok.pl".
W publikacji podano, że Fundacja uruchamiająca przez cały rok połączenia turystyczne na odcinku Balnica – Majdan – Przysłup jest laureatem wielu nagród. Cieszy się również dużym zainteresowaniem wśród odwiedzających Bieszczady. W ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku przewiozła 122 tys. osób – można przeczytać w lokalnym serwisie informacyjnym.
Lubelskie: Poseł Zawiślak a Krajowy Program Kolejowy
Z publikacji w lokalnym portalu informacyjnym „lubiehrubie.pl” wynika, że Sławomir Zawiślak, poseł Prawa i Sprawiedliwości, „mobilizuje” samorządowców do zaangażowania się w konsultacje społeczne „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym”. W ocenie parlamentarzysty aktywne uczestnictwo w konsultacjach społecznych jednostek samorządu terytorialnego oraz mieszkańców może przyczynić się do powrotu dalekobieżnej kolei pasażerskiej. Wskazuje, że realny jest powrót kolejowych połączeń międzywojewódzkich z Hrubieszowa do miast większości wojewódzkich południowej Polski. Wskazuje przy tym, że po wykonanych inwestycjach infrastrukturalnych czas przejazdu będzie atrakcyjny – może wynosić do Krakowa 6 godzin i 15 minut, a do Wrocławia – 9 godzin i 30 minut. Podaje również, że zaangażowanie się mieszkańców może spowodować, że już w przyszłym roku może zostać uruchomione regularne połączenie dalekobieżne. Informuje także, że od nowego rocznego rozkładu jazdy do Zamościa wraca codzienne połączenie z Wrocławiem. Skład wyruszy ze stacji Zamość Wschód.