Zrzeszające firmy kolejowe Forum Kolejowe RBF popiera ogłoszone przez PKP PLK przygotowania do zaplanowania inwestycji na okres po 2023 roku. Wnioskuje o wielokierunkowy audyt sieci kolejowej przed podjęciem ostatecznych decyzji.
PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiły do planowania inwestycji do realizacji po zakończeniu realizacji Krajowego Programu Kolejowego. W pierwszej kolejności o wnioski poproszone zostały organizacje pozarządowe i samorządy.
Pisaliśmy o tym w tym miejscu.
Przyjmowanie wniosków trwało krótko i zakończyło się w połowie lipca. Swoje stanowisko przedstawiło Forum Kolejowe Railway Business Forum, które z uznaniem przyjęło podjęcie odpowiednio wcześnie prac nad doborem kolejowych projektów infrastrukturalnych przewidzianych do wdrożenia po 2023 roku. RBF poparło także zwrócenie uwagi na celowość podejmowania także małych usprawnień, modernizacji lub rehabilitacji linii kolejowych. Zdaniem organizacji, istotne jest także wskazanie na celowość wprowadzenia nowych mierników efektywności.
Potrzebny wielokierunkowy audytForum zwraca uwagę na krótki czas konsultacji, który uniemożliwia szersze ankietowanie członków organizacji czy syntezę posiadanych materiałów i uzupełnienie ich o wiedzę wynikającą z analiz, prognoz, studiów itp. prowadzonych dotychczas przez ZDG TOR. – Między innymi dlatego, ale także w celu uporządkowania stanu sieci kolejowej, proponujemy wielokierunkowy audyt sieci pod kątem zidentyfikowanych przez nas problemów, które utrudniają wzrost przewozów – czytamy w stanowisku.
Proponowany zakres audytu sieci PKP PLK obejmuje dostępność dla pasażera, dostępność dla załadunku towarów, czas jazdy pociągów pasażerskich, przebieg linii, kolizje różnych kategorii ruchu oraz nieefektywne mijanki.
Nowe połączenie Warszawa – WrocławJeśli chodzi o proponowane przedsięwzięcia, Railway Business Forum jest zdania, że w zakresie połączeń dalekobieżnych podstawową luką sieci jest brak optymalnego połączenia Warszawa – Wrocław. Połączenie odległościowo najkrótsze przez Łódź i Ostrów Wielkopolski liczy około 382 km (licząc od Warszawy Centralnej), ale zapewnia czas około 4 ¾ h, czyli prędkość handlową około 80 km/h, natomiast najkrótszy czas jazdy jest możliwy przy pomocy CMK i protezy Koniecpolskiej i wynosi 3 ¾ godz., gdzie odległość wynosi ok. 422 km, czyli prędkość handlowa 113 km/h. Tymczasem połączenie drogowe A2/A1/S8 liczy 348 km i zapewnia legalny czas jazdy samochodem 3 ¼ h, prędkość średnia 107 km/h jest przy tej jakości dróg legalna i realna. Drogi kolejowe są istotnie dłuższe od połączenia drogowego.
– Uważamy, że pilnie konieczna jest decyzja co do Kolei Dużych Prędkości i albo rozwiązanie problemu w ramach Y, albo – w przypadku negatywnej decyzji – PLK powinna przedstawić w najbliższym czasie koncepcję uzyskania czasu podróży Warszawa – Wrocław w granicach 2 ¼ h w oparciu o inne rozwiązania w ramach działań planowanych po 2023 roku – pisze RBF.
Poprawić kształt sieci i przepustowość w aglomeracjachForum zaznacza, że dla rozstrzygnięcia zakresu budowy nowych linii podstawowe znaczenie mają, oprócz decyzji o budowie KDP, także decyzja o budowie i o połączeniu kolejowym
Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz decyzja o docelowych parametrach CMK. – Bez tych rozstrzygnięć wiele kwestii – nie tylko w zakresie linii dalekobieżnych – pozostaje „wariantowych” – przypomina organizacja.
Z tym zastrzeżeniem, kolejne propozycje inwestycji dotyczą usunięcia kolizji ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w metropoliach, także poprzez budowę nowych torów. Oprócz tego niezbędna jest korekta sieci PKP PLK dla skrócenia odległości kolejowych. – Kwestia kształtu sieci jest szczególnie dotkliwa na terenie Karpat, dawnego zaboru austriackiego (…) w skrajnym przypadku (Kraków – Mszana Dolana i Limanowa) odległość kolejowa wynosi ponad 190% drogowej – podkreśla RBF. W tej sytuacji uważa za wskazane dopełnienie systemu łącznic, w tym budowę łącznicy w kierunku Wadowic (linie 97–117), zapewnienie kompletności inwestycji związanej z linią z Podłęża do Chabówki i Nowego Sącza oraz budowę linii skracającej odległość w relacji Rzeszów – Krosno. W ramach dyskusji o modernizacji sieci podnoszone są także postulaty budowy linii Busko-Zdrój (linia 73) – Szczucin (linia 115), co wiążę się z budową mostu na Wiśle.