Firma Qumak zgłosiła do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Urzędu Transportu Kolejowego zakończenie prac nad pierwszym polskim symulatorem dedykowanym dla kolei. Tym samym, spółka potwierdziła gotowość dostarczenia krajowym przewoźnikom systemów symulacji, będących elementem wdrożenia regulacji dyrektywy Unii Europejskiej, dotyczącej przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty.
Innowacyjny symulator lokomotywy – Simtraq, to, jak twierdzą producenci, pierwszy, zbudowany od podstaw, z myślą o poprawie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, polski symulator, w pełnym zakresie odzwierciedlający polską myśl technologiczną. Rozwiązanie powstało w odpowiedzi na zalecenia wynikające z dyrektywy Unii Europejskiej nr. 2007/59/WE z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom, prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty. W efekcie, powstał demonstracyjny symulator elektrycznego zespołu trakcyjnego serii EN57AL, oparty o najnowsze technologie i autorskie rozwiązania dedykowane dla kolei.
Opracowane przez nas rozwiązanie nie tylko adresuje wymagania unijne, ale przede wszystkim odpowiada na realne potrzeby przewoźników kolejowych. Zrealizowany projekt potwierdza również możliwość zbudowania i dostarczenia dla rynku kolejowego, kompletnego i zintegrowanego systemu symulacyjnych szkoleń zawodowych dla maszynistów. – mówi Wojciech Strusiński, Wiceprezes ds. Sprzedaży w Qumak Wdrożona przez nas, w pełni polska technologia, prezentuje poziom światowy, zarówno w zakresie zastosowania najnowszych osiągnięć techniki, jak i zaawansowania pełnozakresowej symulacji, odtworzenia realiów kolejowych, odwzorowania szlaku, a także oczekiwanej przez przewoźników interoperacyjności. – dodaje.
Opracowany symulator umożliwia odtwarzanie zdarzeń nietypowych oraz wszelkich nieprawidłowości, związanych z prowadzeniem pojazdów szynowych, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, takich jak zdarzenia związane z infrastrukturą sterowania ruchem i sygnalizacją czy nieprzewidzianym zachowaniem ludzi, zwierząt oraz kierowców pojazdów drogowych. Rozwiązanie pozwala na odwzorowanie tras kolejowych z całego świata w technologii 3D. Dzięki zastosowaniu sześciostopniowej platformy ruchu 6DoF możliwe jest odtworzenie wszystkich sił oddziałujących na maszynistę podczas jazdy w różnych warunkach atmosferycznych oraz w trakcie różnych zdarzeń, takich jak wjazd samochodu na przejazd kolejowy, poślizg czy wykolejenie.
Symulator jest efektem projektu „Nowoczesny demonstrator symulatora dla operatorów pojazdów szynowych zwiększający bezpieczeństwo i efektywność ich działania”, zrealizowanego w ramach programu Demonstrator+ dofinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.