NUMER 04/2017
NUMER 04/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
szukaj
Śledź nas:

Pyffel: W sprawie łódzkiego terminalu za wcześnie na alarm

| Roman Czubiński 11.01.2017 3

Pyffel: W sprawie łódzkiego terminalu za wcześnie na alarm
fot. Hatrans
Budowa Nowego Jedwabnego Szlaku to proces długofalowy, w którym nic jeszcze nie zostało przesądzone – twierdzi w komentarzu na portalu społecznościowym prezes think tanku Centrum Studiów Polska – Azja Radosław Pyffel. Zdaniem eksperta, z budową terminalu kończącego Jedwabny Szlak należałoby poczekać, aż polska gospodarka stanie się bardziej konkurencyjna, a do Chin będzie można eksportować coraz lepiej przetworzone towary. Pyffel uważa też, że znaczenie przypisywane decyzji o odwołaniu przetargu na działkę, na której miałby powstać terminal, jest przesadne.
Autor komentarza przypomina swoje wcześniejsze wypowiedzi medialne, w których podkreślał, iż plany łódzkiej inwestycji to „przerost PR nad treścią”. Budowa terminalu Jedwabnego Szlaku na terenie Polski będzie, w jego ocenie, korzystna tylko pod pewnymi warunkami. Najważniejszym z nich jest dalszy rozwój polskiej gospodarki, który ma umożliwić eksportowanie do Chin coraz bardziej zaawansowanych technicznie produktów.

Uciec z pułapki średniego dochodu

– Dziś eksportujemy tam głównie miedź i coraz więcej artykułów spożywczych (jednak w większości nie opłaca się ich transportować drogą lądową, tylko morską). Cała debata o polskim Jedwabnym Szlaku i emocjonalne reakcje związanych z budową terminalu na tej czy innej działce nie mają chyba sensu, jeśli nie uda nam się przeskoczyć pułapki średniego dochodu i stworzyć atrakcyjnej oferty dla konsumentów z regionu Pacyfiku (w tym oczywiście Chin) – argumentuje Pyffel.

Podobnie jak wiceprezydent Łodzi, Ireneusz Jabłoński, z którym wywiad opublikowaliśmy niedawno, prezes CSPA zwraca uwagę na długofalowość całego procesu budowy Nowego Jedwabnego Szlaku. – Belt and Road Initiative jest jednym z najważniejszych projektów XXI wieku i jego realizacja może trwać przez kolejnych kilka dekad. To wielkie wyzwanie, przed którym stoimy jako RP. Pamiętajmy jednak, że będzie to długi proces i że każdy przypadek jest inny – podkreśla Pyffel. Główne dotyczące inwestycji pytanie nie powinno, według niego, brzmieć „czy”, ale „jak”. – Ewentualne zaangażowanie musi być jak najkorzystniejsze dla obywateli RP. W jaki sposób to zrobić, to już sprawa naszych rządzących – dodaje.

Obrona Macierewicza

Zdaniem prezesa CSPA decyzja Agencji Mienia Wojskowego o odwołaniu przetargu na sprzedaż terenu dawnej jednostki wojskowej w Łodzi, którym byli zainteresowani Chińczycy i ich polski partner, nie ma nic wspólnego z przedwyborczą wypowiedzią obecnego ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza. Ówczesny poseł PiS w wywiadzie dla polonijnej telewizji upatrywał w rozwoju Jedwabnego Szlaku zagrożenia dla niepodległości Polski. – To, czy Antoni Macierewicz jest przeciw Jedwabnemu Szlakowi, proponuję rozstrzygnąć po tym, jak wyda w tej sprawie jakieś oficjalne oświadczenie. (…) artykuł w Gazecie Wyborczej, w którym cytuje się wypowiedź z Youtube sprzed kilkunastu miesięcy, a także „nieoficjalne źródła Biznes Alert”, to dla mnie zdecydowanie za mało – uzasadnia.

Pyffel zwraca też uwagę, że sam Macierewicz określił swój pogląd w tej sprawie jako prywatny, a ponadto przyznał, że z inicjatywy mogą wynikać korzyści ekonomiczne. – Cała teza o zablokowaniu Jedwabnego Szlaku jest więc albo nieprawdziwa, albo w najlepszym wypadku słabo udokumentowana. Sprzeciw w tej konkretnej sprawie, konkretnej działki w Łodzi, to nie to samo, co „wypisanie Polski z Jedwabnego Szlaku” – uzupełnia ekspert.

Jeśli nie Łódź, to Kutno?

W ocenie prezesa interes Polski wymaga dziś przede wszystkim zachowania spokoju w tej sprawie. – Kompletnie nie rozumiem alarmującego tonu komentarzy w sprawie Łodzi (…). Pociągi do Chin jeżdżą z Małaszewicz, z Kutna i kilku innych miejsc w Polsce. Terminal można zbudować na innej działce w Łodzi lub poza nią – podsumowuje Pyffel. Pomija jednak, że równie dobrze strona chińska może zdecydować się na budowę centrum logistycznego w ogóle poza Polską (zainteresowanie wyrażają m. in. podmioty słowackie, austriackie, czeskie i niemieckie).

Centrum Studiów Polska – Azja to założony w 2008 r. komitet doradczy, zajmujący się tematyką stosunków międzynarodowych, gospodarki oraz przemian społecznych w krajach azjatyckich. „W skład naszego zespołu wchodzą specjaliści krajów Azji, dysponujący praktyczną wiedzą wyniesioną z wieloletnich doświadczeń pracy na rynkach dalekowschodnich, pobytu w Azji, znajomości miejscowych realiów, języków i kultury” – piszą przedstawiciele organizacji na swoim portalu internetowym www.polska-azja.pl.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2017
NUMER 04/2017
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną analizę wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS