W Lublinie trwają prace nad przywróceniem do ruchu linii kolejowej nr 561. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku zakończą się prace drogowe, a przewoźnikom zostanie udostępniona w maju przyszłego roku.
Linia kolejowa nr 561 Zadębie – Adampol o długości ok. 3,4 km znajduje się we wschodniej części Lublina. Jest to linia jednotorowa, niezelektryfikowana. Łączy ona linie kolejowe nr 7 Warszawa – Dorohusk i 562 Adampol – Lublin Tatary z linią kolejową nr 30 Łuków – Lublin Północny. Przez lata była nieprzejezdna, znalazła się również na liście odcinków wyłączonych z eksploatacji. Jednak teraz trwa jej remont, po którego wykonaniu ma pozwolić na kierowanie z linii nr 7 na linię nr 30 składów towarowych jadących od strony Rejowca i Świdnika z pominięciem stacji Lublin i Lublin Tatary. Trasa ma być głównie wykorzystywana przez pociągi przewożące węgiel kamienny z kopalni Bogdanka w czasie zamknięcia dla ruchu na czas modernizacji odcinka Lublin – Puławy.
Jak informowaliśmy na naszym portalu, pracę rozpoczęto od wymiany rozjazdu na posterunku Adampol, po którym będzie możliwość wjazdu na łącznicę nr 561 z „siódemki”. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP PLK, obecnie prace są kontynuowane na dużo większą skalę.
– Prace prowadzone na linii nr 561 to m.in. kompleksowa wymiana rozjazdów, naprawa torów i nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowych, zabudowa urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów i remont przepustów – wymienia Kwasiborski. – Roboty drogowe zakończą się jeszcze w tym miesiącu, otwarcie do eksploatacji nastąpi w maju 2017 r. po zabudowie urządzeń srk. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi mają pojechać z prędkością 60 km/h – dodaje.
Jak podaje przedstawiciel zarządcy linii kolejowych, koszt wszystkich prac zaplanowanych do wykonania na linii nr 561 to ok. 9 mln zł. Są one finansowane ze środków z budżetu państwa. Wykonawcą robót jest PPMT sp. z o. o. w Gdańsku.
Prowadzone są również prace dodatkowe, mające usprawnić ruch towarowy w tym rejonie. – Dodatkowo został wyremontowany tor nr 6 na stacji Świdnik w celu zwiększenia możliwości postojowych dla pociągów wjeżdżających na linię nr 561 z linii nr 7 w Adampolu – wyjaśnia Kwasiborski.
Wcześniej wykonano prace na linii nr 562, stanowiącej najkrótszy dojazd ze stacji towarowej Lublin Tatary do linii nr 561.