Samorządy gmin położonych wzdłuż drogi Kraków – Myślenice dążą do budowy linii kolejowej. Proponowaną trasą mają pojechać pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Koncepcja przebiegu trasy ma być gotowa w przyszłym roku. Według pomysłodawców inwestorem powinny być PKP Polskie Linie Kolejowe.
Miasto bez kolei
Myślenice to jedyne z większych miast w okolicach Krakowa bez dostępu do transportu kolejowego. To ośrodek powiatowy liczący niespełna 18 tys. mieszkańców, w którym od 2009 r. liczba mieszkańców spadła o kilkaset osób. Część mieszkańców miasta codziennie dojeżdża do oddalonej o około 35 km stolicy regionu. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, każdego dnia rano fragmentem drogi krajowej nr 7 ("Zakopianki") do drugiego co do wielkości miasta kraju wjeżdża ok. 5 tysięcy samochodów. Część z nich należy do mieszkańców miejscowości położonych między Krakowem a Myślenicami.
SKA ograniczy liczbę aut wjeżdżających do Krakowa?
W celu ograniczenia liczby pojazdów wjeżdżających do stolicy Małopolski z tego kierunku, pojawił się pomysł na budowę linii kolejowej Kraków – Myślenice, po której mają kursować pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego poinformował, że realizacją tego przedsięwzięcia są zainteresowane samorządy: Województwo Małopolskie oraz miasta i gminy: Kraków, Myślenice, Świątniki Górne, Siepraw oraz Sułkowice. Pomioty podpisały list intencyjny o współpracy na rzecz budowy linii kolejowej Kraków – Myślenice. Na początku będą one dążyły do opracowania koncepcji przebiegu trasy.
– Zakładana koncepcja ma przede wszystkim ustalić możliwości potencjalnego przebiegu linii kolejowej Kraków-Myślenice oraz włączenia jej w istniejący system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zbadane zostaną zarówno możliwości techniczne inwestycji, jak i jej szacowane koszty. Nie lada wyzwaniem w wytyczeniu nowej linii kolejowej będzie dobre rozplanowanie poszczególnych przystanków i całej niezbędnej infrastruktury (np. dworce, parkingi). Koncepcja ma być gotowa już w przyszłym roku - poinformował na swoich stronach Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
PKP PLK inwestorem
Jak wynika z komunikatu, wymienione samorządy w roli inwestora „widzą” PKP Polskie Linie Kolejowe. Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego narodowego zarządcy linii kolejowych informuje „Rynek Kolejowy”, że spółka zna plany budowy linii Kraków Myślenice. – PKP Polskie Linie Kolejowe realizują infrastrukturalne projekty w Małopolsce, ujęte w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. Prowadzą również działania w celu przygotowania listy projektów do realizacji w kolejnych perspektywach. Koncepcja budowy trasy Kraków – Myślenice została zgłoszona przez Stowarzyszenie Metropolia Krakowska i będzie ona przedmiotem analiz. Istotne dla podjęcia decyzji o realizacji przedsięwzięcia będą wyniki studium wykonalności, które jest planowane przez jednostki samorządu terytorialnego – wyjaśnia Dorota Szalacha.
Jak wynika z wypowiedzi przedstawicielki PKP PLK nie odpowiedziała, jaki może być realny czas budowy nowej linii kolejowej. Wskazała natomiast poszczególne etapy niezbędne do realizacji przedsięwzięcia.
– Proces inwestycyjny, obejmujący budowę nowej trasy będzie można określić posiadając m.in. wyniki studium wykonalności. Należy uwzględnić czas na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej i opracowanie dokumentacji projektowej (w tym pozyskanie decyzji administracyjnych, wykupy gruntów, wypłacenie odszkodowań, uzyskanie pozwoleń na budowę) i budowę, której czas będzie uzależniony od przyjętego wariantu – kończy D. Szalacha.
Poseł PIS również za koleją w Myślenicach.
Jak informowaliśmy na portalu „Rynek Kolejowy”, z podobną propozycją wystąpił do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Jarosław Szlachetka, poseł Prawa i Sprawiedliwości. Więcej na temat wniosku oraz stanowisko MIB można znaleźć
tutaj.