PKP PLK rozpisały właśnie przetarg na zaprojektowanie prac wartych ponad pół miliarda zł. Zarządca infrastruktury planuje dokonać modernizacji oraz elektryfikacji odcinka linii kolejowej nr 38 z Ełku do Korsz. Efektem prac będzie przede wszystkim znaczne skrócenie czasu jazdy pociągu.
PKP PLK ogłosiły właśnie postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy, który opracuje dokumentację przetargową dla projektu pn.: "Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją". Wykonawca będzie również zobowiązany do pełnienia nadzoru autorskiego.
Projekt swym zakresem obejmuje linię kolejową nr 38 (Białystok – Głomno) na odcinku Ełk – Korsze, od km 103,706 do km 202,700 (o łącznej długości 98,994 km) wraz z infrastrukturą towarzyszącą, a także elektryfikację tego odcinka linii kolejowej. W całości znajduje się ona na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Europejskiego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Koszt prac szacowany jest na 578,5 mln zł brutto, zaś opracowanie dokumentacji przetargowej ma z kolei kosztować ok. 23 mln zł. Składanie ofert trwa do 10 maja 2017 roku, a zamawiający oceni je pod kątem ceny – 60%, terminu wykonania zamówienia – 20% oraz dodatkowego wsparcia kluczowego personelu zespołu projektowego – 20%. Sam projekt powstać ma do marca 2020 roku. Realizację robót zaplanowano w okresie od października 2020 r. do września 2023 r.
Zakres pracProjekt swym zakresem obejmuje całkowitą modernizację linii na odcinku. PKP PLK dokonają całkowitej wymiany nawierzchni kolejowej w torach głównych zasadniczych z zabudową 61 nowych rozjazdów na całym odcinku. W planach jest również elektryfikacja linii na odcinku 94 km.
Remont przejdą wszystkie stacje i przystanki na odcinku Ełk – Korsze. Wykonawca opracuje dokumentację na modernizację 6 stacji: Stare Juchy, Wydminy, Giżycko, Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny i 7 przystanków: Woszczele, Siedliska, Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn, Linkowo. Zostaną wybudowane perony o wysokości 0,76 m powyżej główki szyny z dostosowaniem dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na peronach pojawią się z kolei elementy małej architektury.
Szybciej o pół godzinyPracom modernizacyjnym zostanie poddanych 78 przejazdów i przejść w poziomie szyn, w tym ze zmianą kategorii przejazdów na których przekroczony jest iloczyn ruchu oraz likwidacją 2 przejazdów. Z kolei 5 wiaduktów kolejowych, 15 mostów, 122 przepusty, 1 przejście podziemne i 2 mury oporowe przejdą remonty lub przebudowy.
Wykonane zostanie ujednolicenie systemów sterowania ruchem kolejowym na wszystkich posterunkach. Zakłada się poprawę przepustowości i skrócenie czasu przejazdu z Olsztyna do Ełku przez Korsze. Po pracach modernizacyjnych prędkość pociągów ma wzrosnąć do 120 km/h, zaś towarowych do 100 km/h. Skróci to czas podróży z Ełku do Olsztyna przez Korsze o ok. 32 minuty z 1h 36 min. do ok. 1h 04 min.
Mat. PKP PLKKolej na Warmii i MazurachPKP Polskie Linie Kolejowe na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w najbliższych latach zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym planują realizację 7 projektów o łącznej wartości ponad 2,3 mld zł. Na liście podstawowej jest 5 projektów za ponad 1,5 mld zł. Dla mieszkańców województwa i podróżujących po liniach kolejowych Warmii i Mazur efektem prac będzie skrócenie podróży i lepsza obsługa na stacjach i przystankach. M.in. dzięki o ok. 1h 25 min
skróci się podróż w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk (z 3h 36 min do ok. 2h 11 min). Krótsze będą podróże
na trasie Działdowo – Olsztyn (ok. 16 min) i tym samym o kwadrans skróci się dojazd z Olsztyna do Warszawy.