PKP PLK w marcu podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej mijanki w Majdanie Królewskim. Jest to kolejne przedsięwzięcie w kierunku poprawy przepustowości i usprawnienie ruchu kolejowego na linii nr 71, która w przyszłości ma stanowić fragment najkrótszego połączenia Rzeszowa z Warszawą.
Będzie mijanka w Majdanie Królewskim
Zarządca narodowej sieci linii kolejowych wyłonił wykonawcę dokumentacji projektowej budowy mijanki w Majdanie Królewskim. Jest nim Voessing Polska Sp. z o.o. z Poznania, która za kwotę 228 165 PLN (stanowi ona niespełna połowę oszacowanej przez PKP PLK wartości zamówienia) zobowiązała się do m.in. opracowania projektów budowlanych, uzyskania wszelkich uzgodnień i decyzji potrzebnych do realizacji robót oraz opracowania materiałów przetargowych niezbędnych do wyłonienia wykonawców robót budowlanych. Zadanie powinno być wykonane najpóźniej w 210 dni do daty udzielenia zamówienia (2 marca 2016 r.).
- Opracowanie dokumentacji planowane jest do końca 2016 r., a rozpoczęcie budowy mijanki - w 2018 r. - informuje „Rynek Kolejowy” Mirosław Siemieniec, Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.
Planowana budowa mijanki to kolejna inwestycja na jednotorowej linii kolejowej, obecnie wykorzystywanej w ruchu pasażerskim i towarowym. Przykładowo kursują na niej pociągi dalekobieżne łączące m.in. Zagórz i Rzeszów z Warszawą i Bydgoszczą, a w ruchu regionalnym składy obsługują trasę Rzeszów – Stalowa Wola Rozwadów – Lublin. Jej podstawowym atutem jest odnowiona infrastruktura, pozwalająca na jazdę pociągom pasażerskim z prędkością 100-120 km/h.
Raczej pewne jest, że w przyszłości nastąpi wyraźne zwiększenie ruchu kolejowego na tej trasie. Zwłaszcza po uruchomieniu połączenia Rzeszów - Warszawa (przez Sandomierz, Skarżysko Kamienną i dalej linii nr 8 przez Radom i Warkę) oraz planowanej budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Dlatego istotne jest zapewnienie odpowiedniej przepustowości tej trasy oraz możliwości krzyżowania się pociągów. Obecnie na liczącej ok. 66 km „drodze żelaznej” jest możliwość krzyżowania pociągów w Dębie Rozalin, Kolbuszowej i Głogowie Małopolskim. Jak już wspomniano kolejna mijanka powstanie w 2018 r. Patrząc na mapę można wysnuć wniosek, że wskazana byłaby budowa kolejnych krzyżowania pociągów w celu skrócenia szlaków takich jak Kolbuszowa – Głogów Małopolski i (planowanego) Majdan Królewski – Kolbuszowa (oba po ok. 17 km). Jednak PKP PLK nie planuje budowy kolejnych mijanek.
- Rozważane są inne rozwiązania, pozwalające zwiększyć przepustowość trasy Ocice – Rzeszów – informuje M. Siemieniec.
Inne inwestycje na linii nr 71
Od czasu przywrócenia połączeń pasażerskich, co nastąpiło po rewitalizacji infrastruktury kolejowej, nadal na linii Ocice – Rzeszów realizowane są prace, mające na celu poprawę dostępności do transportu kolejowego, poprawę bezpieczeństwa przewozów i przepustowości. Nie inaczej jest w tym roku.
- Obecnie na linii kolejowej nr 71 Ocice – Rzeszów prowadzone są prace, związane z budową nowego przystanku w Chmielowie i wydłużeniem peronu w Głogowie Małopolskim, które zostaną zrealizowane do końca 2016 r. Nowy przystanek, spełni oczekiwania mieszkańców Chmielowa oraz okolicznych miejscowości, a wydłużony peron w Głogowie Małopolskim stworzy podróżnym lepsze możliwości dostępu do pociągów – informuje M. Siemieniec.
Udzielający „Rynkowi Kolejowemu” informacji wspomina również o pracach wykonanych w roku ubiegłym. Polegały one na modernizacji wiaduktu kolejowego w Widełce oraz trzech przejazdów kolejowo-drogowe: w Komorowie, Pogwizdowie Nowym i w Miłocinie. Łącznie prace te kosztowały zarządcę linii kolejowych niespełna 5 mln zł.
Jak zapewnia M. Siemieniec, w tym roku rozpoczną się przygotowania do elektryfikacji linii kolejowej. Ma ona zostać ukończona w 2020 r. W tym miejscu można przypomnieć, że termin elektryfikacji tej trasy przekładany jest od lat. Jeszcze w 2014 r. Zbigniew Klepacki, wiceminister ds. kolei w odpowiedzi na interpelację informował, że wykonanie elektryfikacji nastąpi pod koniec roku 2016, a rok później jego następca (Sławomir Żałobka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju) - w 2019 r.
Krótsza podróż od 2018 i od 2021 r.?
Rzecznik PKP PLK informuje, że za kilka lat wyraźnie powinien poprawić się czas przejazdu między stolicą kraju a Rzeszowem. Pierwsze szybkie połączenie będzie możliwe drogą okrężną przez Kraków i CMK. Od 2018 r. składy pasażerskie będą mogły kursować między Rzeszowem a Krakowem z prędkością 160 km/h.
Natomiast po 2020 roku powinny być gotowe dwie kolejne trasy – przez Sandomierz i Radom oraz przez Lublin.
- Uruchomienie szybkiego między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz i Radom możliwe jest po zakończeniu: elektryfikacji linii 71, prac na linii nr 25 oraz prac na linii nr 8 Warszawa - Radom. Wszystkie te projekty powinny zakończyć się do 2020 roku – podaje M. Siemieniec. - W 2020 roku przewidywane jest zakończenie modernizacji (w tym elektryfikacji) linii 68 Lublin - Stalowa Wola oraz Pilawa - Lublin, co pozwoli uruchomić szybkie połączenie Warszawa - Lublin - Stalowa Wola - Tarnobrzeg – Rzeszów - dodaje.