Zarządca infrastruktury zleci zaktualizowanie Studium Wykonalności i przygotowanie wniosku o dofinansowanie budowy łącznicy w Czarncy. Pozwoli ona pociągom z Warszawy zjeżdżać z CMK w kierunku Kielc.
Łącznica, a właściwie nowa linia kolejowa nr 582 połączy posterunek odgałęźny Czarnca na linii kolejowej nr 61 Kielce-Fosowskie (przez Częstochowę Stradom) ze stacją Włoszczowa Północ na Centralnej Magistrali Kolejowej planowana jest od wielu lat. Jeszcze w 2012 roku o jej budowę
apelowały władze województwa świętokrzyskiego, które nie wierzyły w szybką
modernizację linii nr 8 prowadzącej do Warszawy przez Radom. I słusznie obecnie planowany termin zakończenia inwestycji to 2022 rok, o czym
pisaliśmy tutaj.
Linia nr 582 pozwoli ominąć modernizowaną "ósemkę" przez Centralną Magistralę Kolejową. Obecnie pociągi z Kielc mogą wjechać na kierunek północny tylko po zmianie kierunku jazdy.
Szacunkowa wartość zamówienia to tylko 390 tys. złotych netto. Realizacja zamówienia powinna zająć do 210 dni. W ramach prac trzeba będzie wykonać również badania geologiczne. Oferty powinniśmy poznać 7 listopada.
Inwestycje poprawiające możliwości sieci kolejowej trwają już od pewnego czasu. Budowa łącznicy w Krakowie-Zabłociu
jest już na półmetku, trwa też
budowa łącznicy w Suchej Beskidzkiej, planowana jest także budowa
łącznika w Chabówce. PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują ponadto studium wykonalności
łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej.
To też nie wszystkie inwestycje na Centralnej Magistrali Kolejowej. Stacja Włoszczowa Północ zostanie przebudowana i
otrzyma m.in nowy peron. PKP PLK ogłosiła też przetarg na projekt i budowę posterunku odgałęźnego Pilichowice na szlaku Opoczno Płd. – Olszamowice.
Pisaliśmy o tym tutaj.