Największy regionalny przewoźnik pasażerski w kraju przygotowuje się do obiecanego przy okazji rozpoczęcia restrukturyzacji procesu wymiany taboru. Na razie chce skonfrontować swoje potrzeby z tym co może mu zaoferować rynek.
Przewozy Regionalne ogłosiły chęć przeprowadzenia dwóch dialogów technicznych. Ich celem jest pozyskanie informacji, „które umożliwią oszacowanie wartości zamówienia i przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia”. Słowem: Przewozy Regionalne, poprzez rozmowę z producentami i zakładami remontującymi tabor, chcą wiedzieć na co będą mogły sobie pozwolić w najbliższych latach. Ponadto dialog techniczny ma pozwolić na przygotowanie kryterium oceny ofert, warunków umowy ws. zamówienia, w tym w szczególności dotyczących długoterminowego finansowania taboru w formie leasingu finansowego. Ma też pozwolić na określenie warunków zabezpieczenia umowy finansowania i dostępnego okresu i harmonogramu finansowania.
Przewozy chcą zapytać o autobusy szynowe
Przedmiotem pierwszego dialogu technicznego, który zostanie przeprowadzony 26 lutego, jest dostawa lub dostawa w formie leasingu finansowego, fabrycznie nowych dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych i fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Wstępnie określono, że szt będą dość bogato wyposażone. Pojazdy mają być klimatyzowane, posiadać wewnętrzny monitoring, miejsce na rowery i dla wózków inwalidzkich. Będą miały nowoczesny, dynamiczny system informacji pasażerskiej, systemy wzmacniające sygnał telefonów komórkowych oraz nadajniki Wi-Fi. Pasażerów na pokładzie zliczą elektroniczne czujniki, szt będą zaopatrzone w biletomaty. Ponadto szt posiadać będą system rejestracji parametrów pracy pojazdu, system diagnostyki pokładowej. Personel pokładowy będzie posiadał wydzieloną szafkę służbową.
Będą także nowe ezt?
W dialogu technicznym producenci zapytani zostaną także o możliwości dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pytanie dotyczyć będzie pociągów czteroczłonowych oraz mniejszych – z dwoma i trzema członami. Przewozy Regionalne zastrzegą sobie możliwość modyfikacji liczby członów w ciągu dalszej eksploatacji. Jak czytamy w opisie dialogu, pudła mają być osadzone na wspólnych wózkach Jacobs’a, przejścia miedzy członami będą ciśnieniowo-szczelne. Przestrzeń pasażerska ma być oddzielona od przedsionków ścianą z przezroczystego tworzywa z drzwiami przesuwnymi. Nadwozie musi być wykonane z aluminium lub stali o minimalnej odporności na korozję 15 lat. Ezt mają posiadać asynchroniczne silniki trakcyjne, chłodzone powietrzem. Sterowanie odbywać się będzie z wykorzystaniem falowników głównych w technologii IGBT (chłodzone cieczą lub powietrzem). Mają posiadać minimum 200 miejsc siedzących w standardzie klasy drugiej i rozwijać prędkość do 160 km/h.
Do tej pory o zakupie nowych ezt, mówiło się w kontekście restrukturyzacji, tylko jako o opcji. Prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski podkreślał jednak, ze także opcja zakupu nowych pojazdów zostanie rozważona (co ma sens, bowiem ostatnie przetargi pokazują, ze modernizowane EN57 mogą kosztować ponad połowy kwoty, jaką trzeba zapłacić za nowy pojazd, o czym piszemy
TUTAJ).
Modernizacje i tak będą
Oprócz dialogu technicznego dotyczącego zakupu nowych pociągów, Przewozy Regionalne chcą rozmawiać także o kontynuacji procesu modernizacji EN57, a także, co jest nowością, lokomotyw SU42 i wagonów 120A, przeznaczonych do ruchu regionalnego. Termin składania wniosków do dialogu także ustalony został na 26 lutego. Należy się spodziewać, że rozmawiać zechcą wszystkie krajowe firmy modernizującego tabor, z ZNTK Mińsk Mazowiecki i Newagiem na czele. W 2015 roku Przewozy Regionalne zakończyły proces modernizacji 21 EN57, którego wykonawcą był ZNTK Mińsk Mazowiecki.
Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji