Nowy prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski poinformował dziennikarzy o najnowszych planach taborowych spółki. Najbardziej interesująco zabrzmiała zapowiedź zakupu pojazdów hybrydowych, zdolnych jeździć zarówno pod siecią trakcyjną, jak i bez niej.
Przewozy Regionalne skupiały się dotąd na modernizacji taboru i nielicznych zakupach nowych pociągów. Na przykład do grudnia 2015 spółka, korzystając ze środków unijnych, zmodernizowała 21 sztuk EN57, które stały się „tygrysami”. W trakcie modernizacji jest kolejna partia 36 EN57, które przebudowuje ZNTK Mińsk Mazowiecki.
– Te pociągi zaczną wracać do nas z Mińska w III kwartale roku. Muszę jednak dodać, że chcę doprowadzić do podjęcia decyzji o modernizacji kolejnych 5 sztuk EN57 z opcją na 5 kolejnych. Będziemy o tym dyskutowali w gronie zarządu jeszcze dzisiaj – powiedział Krzysztof Zgorzelski.
Zupełną nowością, którą przedstawił dziennikarzom nowy prezes Krzysztof Zgorzelski na spotkaniu prasowym, jest pomysł zakupu pojazdów hybrydowych, zdolnych jeździć zarówno pod siecią trakcyjną, jak i przy wykorzystaniu silnika spalinowego. – Widzimy przestrzeń dla takich pojazdów w naszej spółce, jest sporo linii kolejowych, gdzie moglibyśmy je wykorzystać. Bardzo wstępnie określamy nasze zapotrzebowanie na około 30 takich pojazdów – powiedział Zgorzelski, zaznaczając jednocześnie, że spółka chciałaby najpierw taki tabor przetestować.
– Chcemy, by pojazdy były pozbawione tzw. „chorób wieku dziecięcego”, czego nie ustrzegły się inne spółki kupujące tabor z końcem ostatniej perspektywy unijnej. Potrzebujemy rozwiązań na lata, a nie niesprawdzonych rozwiązań – dodał prezes Zgorzelski.
Gdzie pojazdy mogłyby jeździć? Tego prezes nie zdradził, ale częściowo zelektryfikowanych linii kolejowych w Polsce nie brakuje. Dzięki zastosowaniu taboru dwutrakcyjnego pojazdy mogłyby oszczędniej konsumować energię np. na takich relacjach jak Lublin – Zamość czy Szczecinek – Ustka.
Warto wspomnieć, że na skonstruowanie takiego
nowatorskiego pojazdu Newag otrzymał przecież dofinansowanie w ramach konkursu "Szybka ścieżka” z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Hybrydowy zespół trakcyjny wyprodukowany przez Newag składać się będzie z trzyczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego zasilanego przez klasyczny układ napędowy z sieci 3 kV DC oraz członu zasilającego dołączanego za pomocą sprzęgu Scharfenberga. Kwota dofinansowania z Centrum wyniosła 15,4 mln zł.