Od niedawna obecni i przyszli maszyniści Przewozów Regionalnych mogą doskonalić swoje umiejętności prowadzenia pociągów na nowym symulatorze jazdy, który działa w Zakładzie Napraw taboru w Kruszewcu obok stacji Idzikowice.
Symulator zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego serii EN57AL został oficjalnie otwarty 28 stycznia 2016 r. w siedzibie Zakładu Napraw Taboru w Kruszewcu. Obecni byli m.in.: Jan Wieruszowski, starosta powiatu opoczyńskiego, dyrektorzy oddziałów Przewozów Regionalnych, przedstawiciele związków zawodowych, maszyniści instruktorzy. Producentem nowego symulatora jest firma Autocomp Management.
Urządzenie składa się ze stanowiska instruktorskiego oraz odwzorowanej w 100 proc. kabiny maszynisty. Korzystając z nowego symulatora, przyszli i obecni maszyniści mogą "poprowadzić" pociąg z prędkością do 120 km/h. Każdy z uczestników imprezy mógł sprawdzić swoje umiejętności obsługi składu EN57AL oraz zwiedzić hale naprawcze, w których wykonywane są naprawy okresowe czwartego poziomu utrzymania (P4).
- Unowocześnienie floty to jeden z kluczowych obszarów restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Modernizacje składów oraz zakupy nowych pojazdów prowadzone są zarówno przez przewoźnika, jak również przez samorządy wojewódzkie. Odsetek nowych i kompleksowo zmodernizowanych pociągów jest coraz większy, dlatego niezwykle ważne jest stworzenie nowych narzędzi umożliwiających doskonalenie umiejętności prowadzenia ich - informuje przewoźnik.
Główne cechy konstrukcyjne symulatora jazdy EN57AL:
- umożliwia przeprowadzenie szkoleń maszynistów sterujących pojazdami w formie ćwiczenia koordynowanego przez maszynistę instruktora, - przed ćwiczeniem opracowywane są ich scenariusze uwzględniające m.in. nietypowe sytuacje ruchowe mogące być przyczyną zagrożeń, sytuacje odwzorowujące rzeczywiste zdarzenia; scenariusze są zapisywane i powtarzalne, - prowadzący ćwiczenie ma możliwość interakcji podczas jego przebiegu, np. poprzez dodawanie przeszkód na przejazdach, zmianę sygnałów wyświetlanych przez sygnalizatory, symulowanie sytuacji ruchowych, - prowadzący ćwiczenie może zasymulować uszkodzenia pojazdu, będące jednym z elementów ćwiczenia, - symulator zabudowany jest w oddzielnym pomieszczeniu, stanowisko instruktora jest fizycznie oddzielone od kabiny symulacyjnej, dodatkowo kabina symulacyjna wyposażona jest w zamykane drzwi – układ ten stwarza warunki zbliżone do takich, w jakich znajduje się maszynista podczas pracy (pracuje samodzielnie), - instruktor może porozumiewać się z maszynistą za pomocą interkomu oraz poprzez radiotelefon, symulując tym samym rozmowy z dyżurnym ruchu (to też jest element ćwiczenia), - wszystkie działania podejmowane przez maszynistę są rejestrowane, podobnie jak obraz i dźwięk z kabiny w celu dokumentacji ćwiczenia i ewentualnego omówienia, - stanowisko instruktora wyposażone jest w monitory odwzorowujące urządzenia w kabinie oraz wskazujące ich użycie przez maszynistę, dzięki czemu prowadzący ćwiczenie ma pełny wgląd do jego przebiegu i może omówić je z uczestnikiem szkolenia, - kabina symulatora stanowi dokładne odzwierciedlenie rzeczywistego pojazdu z wykorzystaniem rzeczywistych elementów zastosowanych na stanowisku maszynisty (w innych symulatorach urządzenia są wyświetlane na monitorach dotykowych, np. radiotelefon); zainstalowane urządzenia symulują pracę pojazdu w połączeniu z towarzyszącymi dźwiękami, - symulator posiada zaimplementowany wirtualny model pojazdu (VTM), odwzorowujący podzespoły i urządzenia w całym pojeździe – dzięki takiemu podejściu możliwa jest np. symulacja uszkodzonych drzwi czy rozpiętego sprzęgu pneumatycznego (w obu tych przypadkach rzeczywiste miejsca usterek zlokalizowane są poza kabiną maszynisty, ponieważ pojazd ma długość ponad 60m). Maszynista w celu lokalizacji usterki i jej naprawy musi wirtualnie „przejść” do odpowiedniego miejsca w pojeździe i wykonać założone czynności. Ponadto za pośrednictwem VTM można obsłużyć zabezpieczenia (tzn. bezpieczniki) obwodów elektrycznych oraz inne elementy wykonawcze pojazdu, dokonując odpowiednich przełączeń aparatów. Oczywiście każde działanie podjęte poprzez VTM znajduje odzwierciedlenie w pracy symulowanego pojazdu, - symulowana trasa przejazdu: Warszawa Zachodnia – Poznań Główny, - odwzorowane układy torowe stacji, umożliwiające zasymulowanie różnych sytuacji ruchowych m.in. manewrów, jazdy po torze lewym, wjazdu i wyjazdu na różne tory stacyjne, - możliwość dodania przeszkód na torze oraz innych pociągów poruszających się po tym samym lub sąsiednich torach (w dowolnym kierunku), - możliwość zmiany wskazań sygnalizatorów, w tym sygnałów wątpliwych lub całkowitego wygaszenia semaforów (ciemny), wyświetlenia wskaźnika W24 itp. - możliwość zasymulowania nadania sygnału RADIOSTOP, - możliwość zasymulowania dowolnej pory doby, pory roku oraz warunków atmosferycznych (deszcz, śnieg, mgła), ograniczając tym samym możliwość obserwacji szlaku przez maszynistę (warunki odpowiadające rzeczywistym), - możliwość zasymulowania poślizgu (poprzez zmianę współczynnika przyczepności koła do szyny).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.