Władze województwa i spółki Przewozy Regionalne zł w poniedziałek 5 grudnia podpisały czteroletnią umowę opiewają łącznie na sumę 324 mln zł.
Po raz pierwszy województwo podpisało z Przewozami Regionalnymi umowę na kilka lat. Wcześniej stosowano umowy roczne.- Przyzwyczailiśmy się do pewnej nerwowości pod koniec roku: czy pociągi będą jeździły, czy zawrzemy umowę z przewoźnikiem? Ta niepewność skończyła się na dłuższy czas – podkreślał marszałek Olgierd Geblewicz. Jak tłumaczył, decyzja o związaniu się umową 4-letnią wynika z pozytywnej oceny pierwszej fazy
restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Spółka została dokapitalizowana i oddłużona.
Umowa o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych na terenie województwa zachodniopomorskiego reguluje zasady współpracy pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a spółką Przewozy Regionalne. Została zawarta na okres obowiązywania czterech kolejnych rozkładów jazdy: 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019 i 2019/2020.
- Jako województwo gwarantujemy tabor o wysokim standardzie. Chcemy, aby towarzyszył temu wysoki standard w zakresie punktualności, czystości, kultury obsługi i sprzedaży biletów. Stawiamy na pewność i jakość. Do tych wymogów przewoźnik zobowiązał się w umowie, akceptując cały system kar umownych, w razie ich niedopełnienia – zaznaczył marszałek Olgierd Geblewicz.
Korzystne stawki
Wicemarszałek Tomasz Sobieraj podkreślał, że wynegocjowane stawki są bardzo korzystne dla województwa – Zagwarantowaliśmy sobie dobre stawki na kilka lat. Trzeba również pamiętać, że część z tych pieniędzy do nas wróci w ramach najmu pojazdów. Równolegle z umową o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, zawarta została umowa dzierżawy taboru kolejowego, należącego do województwa, określająca szczegółowe zasady jego użytkowania – powiedział.
Zadowolenia nie krył także prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński. Zachodniopomorskie jest jednym z największych zleceniodawców – To najdłuższa umowa z obowiązujących w naszej spółce, o bardzo wysokim potencjale gotówkowym, ale i pracy przewozowej. Zachodniopomorskie można stawiać jako wzór, jeśli chodzi o tabor. Pomorzu Zachodnim dba się nie tylko o sam zakup pojazdów, ale myśli się również o rezerwie obiegowej, doposażeniu punktów utrzymania taboru, o sprzęcie, podnoszeniu kompetencji personelu obsługującego – mówił prezes zarządu Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński
200 połączeń każdego dnia
Przez cały okres obowiązywania umowy utrzymany zostanie dotychczasowy poziom rocznej pracy eksploatacyjnej na terenie województwa oraz w ruchu transgranicznym w wysokości 5,4 mln pociągokilometrów. Codziennie uruchamiane będzie około 200 połączeń. Na ich dofinansowanie w kolejnych latach Województwo zabezpieczyło w budżecie środki w wysokości 324 mln zł (81 mln złotych rocznie).
Przewozy w większości będą realizowane nowoczesnym taborem należącym do Województwa Zachodniopomorskiego, liczącym obecnie 48 pojazdów, wartości ponad 640 mln zł. W kolejnych latach trwania umowy pasażerowie odczują dalszą poprawę jakości podróżowania, dzięki kontynuacji rozpoczętego w 2009 roku procesu zakupu i modernizacji taboru. Nowoczesne pojazdy województwa zabezpieczają 60% połączeń obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. W 2020 roku będzie to już 100%, co oznacza, że przewozy kolejowe organizowane przez województwo realizowane będą wyłącznie nowoczesnym taborem należącym do Województwa Zachodniopomorskiego.
W 2016 roku zawarto umowę na dostawę 17 elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad ćwierć miliarda złotych (czytaj więcej). Pierwsze trzy pojazdy trafią na zachodniopomorskie tory najpóźniej w maju 2017 r. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.