Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, oficjalnie potwierdza, że przetarg na budowę łódzkiego tunelu średnicowego ruszy na początku grudnia. Inwestycja realizowana będzie w formule „Projektuj i buduj” i kosztować ma ok. 2 miliardów złotych. Tunel połączy dwa najważniejsze łódzkie dworce.
– Przetarg na budowę tunelu pod Łodzią wystartuje już 1 grudnia tego roku – zapowiada oficjalnie dla „Rynku Kolejowego” Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. To inwestycja, na którą łodzianie czekają od dawna.
Rola tunelu w docelowym układzie łódzkiego węzła będzie niebagatelna. Po raz pierwszy w historii pociągi dalekobieżne jadące tranzytem przez Łódź będą mogły być kierowane przez stację w ścisłym centrum miasta, i to zarówno na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska), jak i północ – południe (Widzew – Fabryczna – Żabieniec). W połączeniu z już dokonanymi i planowanymi modernizacjami prowadzących do miasta linii pozwoli to na radykalną poprawę obsługi miasta w ruchu dalekobieżnym, a także ułatwi korzystanie z kolei mieszkańcom śródmieścia.
Równie ważne będą jednak korzyści w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym. Dzięki tunelowi pociągi staną się środkiem transportu zapewniającym najszybszy dojazd do centrum Łodzi z innych ośrodków aglomeracji, a także z niektórych osiedli samego miasta (Widzew, Żabieniec, Radogoszcz, a po planowanym wybudowaniu przystanku także Retkinia). Kolej stanie się więc liczącym się środkiem transportu na terenie samego miasta.
Koszt budowy tunelu będzie sięgał według szacunków aż 2 miliardów złotych, jednak większość z tej kwoty pokryje dofinansowanie ze środków unijnych. Więcej o szczegółach, jak wygląda koncepcja budowy tunelu średnicowego w Łodzi przeczytacie
tutaj. Z kolei o układzie stacji w tunelu –
tutaj.