Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ŁKA: Wątpliwości Newagu kluczowe dla wtorkowego unieważnienia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
12-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
ŁKA: Wątpliwości Newagu kluczowe dla wtorkowego unieważnienia
Fot. Kasper Fiszer
Łódzka Kolej Aglomeracyjna ponownie oceni oferty w przetargu na 14 nowych pociągów. Wątpliwości pojawiły się po odwołaniu Newagu, który uważa, że oferowany przez Stadlera współczynnik efektywności jest nierealny do osiągnięcia.

Walka o ogłoszone pół roku temu zamówienie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jest coraz bardziej skomplikowana. Najpierw późniejsi oferenci oprotestowali sam przetarg. W specyfikacji zamówienia znalazły się bowiem zapisy dotyczące wymogów doświadczenia, które eliminowały z udziału Pesę Bydgoszcz. Potwierdziła to Krajowa Izba Odwoławcza, która po odwołaniu Pesy nakazała ŁKA zmianę wymogów – o czym pisaliśmy tutaj.

Od warunków zamówienia odwoływał się też Newag. Wskazał na kilka niekorzystnych dla wykonawców zapisów projektu umowy, takich jak prawo do jednostronnego przedłużenia terminu płatności, przechowanie pojazdów u producenta czy dostawy pojazdu zastępczego o parametrach pociągu oferowanego w ramach dostawy.

Później mieliśmy do czynienia z jeszcze jedną rundą odwołań. Pesa i Stadler zarzucili Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej m.in. udzielanie wyjaśnień dotyczących przetargu, które miały powodować nieprecyzyjny opis przedmiotu zamówienia oraz niewyczerpujące i niekompletne odpowiedzi na pytania oferentów. Decyzją KIO to odwołanie zostało w całości odrzucone i ocenione jako bezzasadne.

W międzyczasie LKA zwróciła się do Centralnego Biura Antykorupcyjnego z wnioskiem o objecie tzw. „osłona antykorupcyjną”. W końcu jednak przetarg udało się rozstrzygnąć. Wygrał Stadler, który zaoferował pociągi Flirt. Od rozstrzygnięcia przetargu oferentom również przysługuje możliwość składania odwołań, z której skorzystał Newag. Jak informowaliśmy wczoraj, rozprawa nie odbyła się, ponieważ ŁKA unieważniła własne rozstrzygnięcie.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie teraz powtarzać wybór zwycięzcy. Jak tłumaczy spółka w komunikacie, pojawiły się wątpliwości w zakresie prawidłowości sposobu obliczenia przez wykonawców „współczynnika efektywności kosztowej”, stanowiącego jedno z kryteriów wyboru. Rzecznik przewoźnika Marta Markowska przesłała do naszej redakcji w odpowiedzi na pytania o szczegóły wątpliwości krótką informację, w której łączy decyzję o powtórnej ocenie ofert z wcześniejszym odwołaniem ze strony nowosądeckiego producenta. 

– W związku z unieważnieniem przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną czynności wyboru najkorzystniejszej oferty Newag SA wycofał odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO umorzyło postępowanie. Zamawiający [ŁKA] dokona natomiast ponownego badania i oceny ofert – podsumowuje sytuację przedstawicielka przewoźnika. 

Jak oprotestować utajoną część oferty?

W odwołaniu nowosądecki producent wnosił o odrzucenie ofert obu konkurentów – Stadlera oraz Pesy. W przypadku bydgoskiego producenta, którego oferta i tak była droższa niż Newagu, odwołujący dopatrzył się zbyt krótkiej, bo dwuletniej gwarancji na systemy elektroniczno–mechaniczne. Zamawiający wymagał dla nich minimum trzyletniej gwarancji.

Dużo bardziej skomplikowana jest kwestia oferty Stadlera. Newag uważa, że szwajcarski producent zaoferował niemożliwe do zrealizowania parametry techniczne w zakresie zużycia energii elektrycznej. Oferty zostały jednak utajone w części technicznej, skąd zatem wątpliwości Newagu?

Otóż nowosądecki producent, znając liczbę punktów przyznaną za kryteria techniczne oraz wartość własnej oferty, wyliczył wartość wspomnianego współczynnika efektywności ekonomicznej (Wek) w ofercie Stadlera. Wek jest iloczynem masy służbowej pojazdu i wielkości energii zużytej na odcinku testowym i jako kryterium decydował o wyborze zwycięzcy w 20 proc. W tym zakresie Stadler pobił obie polskie firmy na głowę, oferując o ponad połowę lepszy (niższy) współczynnik niż Newag i prawie o połowę lepszy niż Pesa.

Zrobili nawet testy

Zdaniem szacunków Newagu, mimo aluminiowej konstrukcji pudeł Flirtów, różnica w masie zaoferowanych przez obu rywali wynosi zaledwie ok. 3,5 tony (ze względu na konieczność wydłużenia pudeł Flirtów dla pomieszczenia dodatkowych miejsc). Oznaczałoby to, że kluczowe dla różnicy w ofertach jest zużycie energii elektrycznej. A z kolei tak drastyczną różnicę w zużyciu energii przez pojazd Stadlera w stosunku do obu polskich producentów Newag wyklucza. Jak argumentuje, podstawowa konfiguracja wszystkich pojazdów jest na tyle podobna, że o tak dużych różnicach nie może być mowy.

Nowosądecki producent zaznacza w odwołaniu, że nie poprzestał na teorii, i pod koniec września... wykonał specjalne jazdy testowe trzyczłonowym Impulsem 36WEa na odcinku z Łodzi do Skierniewic w celu potwierdzenia swoich obliczeń. Faktyczne zużycie energii okazało się pasować do teorii, i rzeczywiście było o 50 proc. wyższe, niż wyliczone z oferty konkurenta. Newag dodaje jeszcze w odwołaniu, że być może Stadler wliczył rekuperację (oddawanie do sieci) energii hamowania do współczynnika efektywności kosztowej, co z kolei jego zdaniem jest sprzeczne z SIWZ. W podsumowaniu Newag wnosił o powołanie biegłych do zbadania tych wątpliwości, wykluczenie oferty Stadlera ze względu na świadczenie niemożliwe, a nawet czyn nieuczciwej konkurencji.

Wiceprezes Krajowej Izby Odwoławczej Magdalena Grabarczyk potwierdziła, że na mającym odbyć się 12 października posiedzeniu Newag wycofał odwołanie. Izba wydała postanowienie o umorzeniu postępowania. Ponieważ Stadler wstrzymuje się z komentarzami na temat przetargu, a i ŁKA nie chce ferować wyroków, na wyjaśnienie tej kwestii trzeba poczekać aż do ponownej oceny ofert.

Łódzka spółka nie wskazuje, kiedy może nastąpić powtórne rozstrzygnięcie przetargu, choć opóźnienia w procedurze wyboru mają nie przełożyć się na przesunięcie harmonogramu zaplanowanych dostaw.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5