PLK ogłosiły przetarg na modernizację zabytkowej estakady kolejowej, która przebiega wzdłuż Warty przez centrum Gorzowa Wielkopolskiego. Remont jest konieczny gdyż obiekt jest w złym stanie technicznym.
Przedmiotem przetargu jest modernizacja linii 203 Tczew - Kostrzyn na odcinku estakady o długości ok. 2,116 km, od dworca kolejowego Gorzów Wielkopolski w kierunku wschodnim.
Estakada Kolejowa w Gorzowie Wlkp. jest najdłuższa w Polsce. Została zbudowana w latach 1910-1914 i umożliwiła bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu kolejowego przez centrum miasta. Początkowo posiadała dwa tory, a w latach 1977-1978, dla zwiększenia skrajni w związku z przejazdem przez Gorzów Wlkp. wagonów produkowanych w NRD dla ZSRR, dokonano rozsunięcia na zewnątrz osi torów. Naruszyło to konstrukcję estakady. Dla uniknięcia większych zniszczeń jeden tor rozebrano, a drugi przesunięto bliżej środka estakady.
Estakada jest w złym stanie technicznym. W ubiegłym roku nadzór budowlany wydał nakaz remontu obiektu i groził, że szlak kolejowy może nawet zostać zamknięty, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj.
Gruntowna przebudowa estakady i dworca
Inwestycja obejmuje m.in.: modernizację betonowego muru oporowego o dł. ok. 310 m, remont przęseł ceglano-betonowych estakady, modernizację 5 wiaduktów stalowych w ciągu estakady, remont mostu w km 296,787, naprawę betonowych murów oporowych, budowę peronu przy ul. Teatralnej wraz z zadaszeniem i niezbędną infrastrukturą i wyposażeniem, renowację tuneli i przejść pod torami, modernizacje wiat peronowych, wykonanie małej architektury, estetyzację estakady kolejowej.
W zakresie infrastruktury torowej zamówienie przewiduje m.in.: wykonanie nawierzchni na przejazdach kolejowych, wymianę nawierzchni torowej połączone z modernizacją podtorza, regulację położenia toru na pozostałych odcinkach, budowę odwodnienia torowiska, odbudowę i umocnienie skarp.
Estakada wspisana jest do rejestru zabytków w związku z czym wykonane będą prace archeologiczne, konserwatorskie, restauratorskie oraz badania konserwatorskie.