Przetarg na przygotowanie projektu modernizacji kolejnego odcinka linii Rail Baltica ogłoszono w marcu 2013 roku. Do dziś nie został rozstrzygnięty. PKP PLK analizuje wyrok sądu w sprawie wyboru wykonawcy.
Chodzi o odcinek pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem o dlugości 77 km. PKP PLK ogłosiła w marcu 2013 roku przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej, w którym wpłynęło szesnaście ofert. Dopiero w lutym 2014 roku PKP PLK wybrała zwycięzcę – konsorcjum KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne (Polska) i KV Consultores de ingenieria (Hiszpania). Zaoferowana cena wynosiła 15,2 mln złotych brutto - było to jedyne kryterium wyboru oferty.
Po raz pierwszy w przypadku tak dużego postępowania, PLK odrzuciła wiele ofert. Wykonawcy wykluczeni z przetargu (polscy Transprojekt Gdański, Mosty Katowice, BPK Poznań, MGGP, a także Sudop, Schuessler–Plan, IDOM i Egis), zniechęceni długim postępowaniem nie przedłużyli obowiązywania swoich ofert. Dodatkowo, wykonawcy MGGP, Egis i IDOM nieprawidłowo skalkulowali oferty. Po raz pierwszy zarządca infrastruktury nie zgodził się też na rażąco niską cenę, zaproponowaną przez inną hiszpańską firmę – Tec–Cuatro. PKP PLK zażądała wyliczeń, które potwierdzą kalkulację oferty, jednak hiszpańska firma ich nie przedstawiła. W związku z tym wybrano ofertę konsorcjum KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne i KV Consultores De Ingenieria, Proyectos y Obras
Za jedną piątą kosztorysu
Ten wybór wzbudził jednak kontrowersje, gdyż wartość oferty wynosiła zaledwie 20% kosztorysu PKP PLK, który wynosił 72 mln zł brutto (oferta Tec–Cuatro była jeszcze niższa). Dlatego jeden z wykonawców – Getinsa – Payma S.L. – złożył odwołanie od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej w zakresie rażąco niskiej ceny. W czerwcu 2014 roku KIO uznała odwołanie za zasadne i nakazała ponowną ocenę oraz wybór najkorzystniejszej oferty, po odrzuceniu ofert, które były niższe niż 70 proc. budżetu zamawiającego. W opinii zaprezentowanej przez ekspertów Izby Projektowania Budowlanego wszystkie 15 ofert miało rażąco niską cenę, a jedynie cena Getinsa Ingeneria złożyła ofertę z ceną rynkową.
Zarządca infrastruktury złożył skargę na wyrok Izby do warszawskiego Sądu Okręgowego. Podobną skargę skierował wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, czyli KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne. W kwietniu 2015 r. (po przenoszeniu sprawy z sądu do sądu) Sąd Gospodarczy podtrzymał wyrok KIO dodatkowo wskazując na wykonanie dodatkowych czynności badania ofert posiadających rażąco niską cenę, które nie zostały zbadane we wcześniejszych postępowaniach przez zamawiającego oraz dokonać ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty. PKP PLK do dziś nie wykonała jednak tego wyroku.
Rozstrzygnięcia wciaż nie ma
Zarządca infrastruktury tłumaczy, że uzasadnienie otrzymał dopiero w czerwcu. - PKP PLK kończy ocenę sytuacji z uwzględnieniem analiz prawnych oraz decyzji wykonawców, z których część nie przedłużyła terminu związanego z ofertą - mówi rzecznik Mirosław Siemieniec. Zaznacza też, że opóźnienie spowodowane przez odwołania i sprawę sądową jest niezależnie od PKP PLK.
W związku ze zwłoką, unijne dofinansowanie na prace przygotowawcze ma być „fazowane” na perspektywę 2014–2020. Jeśli PKP PLK zdecydowałaby się teraz na unieważnienie przetargu i rozpisanie postępowania od nowa, oznaczałoby to poważne ryzyko wyjścia z pracami nawet poza 2023 rok – nie mówiąc już o przedłużeniu utrudnień na linii Warszawa – Białystok o kolejne kilka lat.
Więcej na temat przetargu i problemów przy modernizacji Rail Baltiki przeczytasz na portalu Monitor.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.