PKP Intercity potwierdziło, że nocny pociąg do Lwowa – jedyny jadący przez przejście graniczne w Medyce, w przypadku którego konieczne jest przystosowanie do innej szerokości toru – będzie obsługiwany na ukraińskim, a nie polskim punkcie przestawczym. Oznacza to, że przemyskie stanowisko wymiany wózków przestanie być eksploatowane. Decyzja ma być wynikiem nowych uzgodnień ze stroną ukraińską.
Dość niespodziewanie swoją pracę kończy punkt zmiany rozstawu osi wagonów kolejowych w Przemyślu. PKP Intercity zmienia bowiem organizację ruchu na granicy Przemyśl/Medyka – Mostyska II dla pociągu nr 51/52 „Lwów Express”. Od dnia wejścia w życie nowego rozkładu jazdy nocny kurs z Wrocławia i Warszawy do Lwowa nie będzie już wjeżdżać na polskie stanowisko klasycznego systemu wymiany wózków.
Nowe uzgodnienia z Kolejami Ukraińskimi – Od 10 grudnia 2017 r. pociągi międzynarodowe nr 51 i 52 będą korzystały z punktu przestawczego w Mościskach – potwierdza Anna Zakrzewska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Dotychczas stanowisko przestawcze na ukraińskiej stacji granicznej Mostyska II nie było wykorzystywane w ruchu pasażerskim. Polski przewoźnik nie wskazuje powodów wprowadzenia zmiany. – Jest to efekt uzgodnień pomiędzy PKP Intercity oraz Kolejami Ukraińskimi [Ukrzaliznycia, UZ] – powiedziała nam jedynie przedstawicielka spółki.
Przypomnijmy, że spółka dąży do wprowadzenia jeszcze jednej zmiany w organizacji ruchu przez przejście w Medyce. Kilka tygodni temu PKP Intercity
poinformowało nas bowiem, że rozmawia z UZ o możliwości wznowienia wykorzystywania systemu automatycznej zmiany rozstawu osi SUW 2000. Ukraińcy musieliby jednak w tym celu ponownie uruchomić wagony sypialne, które są przystosowane do użytkowania tej technologii. Nie można więc liczyć na reaktywację nieco zapomnianego polskiego rozwiązania już w najbliższych tygodniach.
Relatywnie duży ruch na polsko-ukraińskim przejściuZmiana wykorzystywanego punktu przestawczego z pewnością wpłynie na rozkład jazdy kursu. Dziś w Przemyślu zaplanowana jest bowiem dwugodzinna przerwa, podczas której dokonywane są niezbędne manewry. Na razie nie wiadomo jednak, jak kształtować będzie się grafik obowiązujący od 10 grudnia. Ani polskie wyszukiwarki rozkładowe, ani ich oficjalny odpowiednik ukraiński nie zawierają bowiem wciąż danych dotyczących nocnego kursu.
Ukraiński rozkład jazdy przedstawia już natomiast szczegółowy plan funkcjonowania połączenia Przemyśl Główny – Lwów – Odessa. Pociąg nr 36 wyjedzie z Odessy o 18:26, przejedzie m.in. przez Żmerynkę (0:53), Tarnopol (4:22) i Lwów (7:50), by dotrzeć do Przemyśla o 9:45 czasu polskiego. Skład wyjedzie w drogę powrotną o 18:09. Do Lwowa dotrze o 21:50, do Odessy – o 11:15. Tak samo jak obecnie, kursować mają także dwa szybkie pociągi IC+ do Kijowa: wyjazdy z Przemyśla zaplanowano na 13:10 (przez Tarnopol i Winnicę) oraz na 15:45 (przez Korosteń; czas przejazdu do ukraińskiej stolicy jest w tym przypadku znacznie krótszy).