Osiągnięte zostało porozumienie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie czwartego pakietu kolejowego. Musi one jeszcze zostać w najbliższych dniach zatwierdzone przez państwa członkowskie i Parlament Europejski, a następnie zostać formalnie przyjęte przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej. Oczekuje się, że nastąpi to jesienią 2016 r.
Komisja Europejska z zadowoleniem przyjęła osiągnięte wczoraj wieczorem przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej porozumienie w sprawie czwartego pakietu kolejowego. Pakiet ten obejmuje szereg środków, dzięki którym koleje europejskie staną się bardziej innowacyjne i konkurencyjne.
– Porozumienie to otwiera nowy rozdział w rozwoju europejskiej sieci kolejowej. Zbyt długo w sektorze kolejowym brakowało impulsów, by dostosowywać go do potrzeb konsumentów, w wyniku czego udział kolei w rynku transportowym stale malał. Stopniowe otwieranie rynku doprowadzi do poprawy jakości świadczonych usług kolejowych. Osiągnięte wczoraj porozumienie zapewni również nowe możliwości inwestycyjne i będzie sprzyjać tworzeniu nowych miejsc pracy w tym sektorze. Zachęci również Europejczyków do korzystania w większym stopniu z transportu kolejowego, co przyczyni się do realizacji naszych celów w zakresie zmniejszania emisji dwutlenku węgla. Atrakcyjniejsze koleje oznaczają wygraną na każdym polu – powiedziała Komisarz UE ds. transportu, Violeta Bulc.
Czwarty pakiet kolejowy składa się z sześciu wniosków ustawodawczych przedłożonych przez Komisję Europejską w styczniu 2013 r. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w sprawie całego pakietu w pierwszym czytaniu w lutym 2014 r., a Rada uzgodniła stanowiska („podejście ogólne”) w sprawie poszczególnych wniosków w okresie od czerwca 2013 r. do października 2015 r. Porozumienie międzyinstytucjonalne osiągnięte 19 kwietnia 2016 r. zamyka ostatni etap negocjacji między Parlamentem a Radą i otwiera drogę do szybkiego przyjęcia pakietu. Zgodnie z porozumieniem, umożliwi on stopniowe otwieranie krajowych rynków kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję. Więcej na temat IV Pakietu Kolejowego
piszemy tutaj.