Partnerzy serwisu:
Biznes

Przełom w Czechach – powstanie państwowy pool taborowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
13-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Przełom w Czechach – powstanie państwowy pool taborowy
Fot. Marcel Štancl, SM42.pl
W drugiej połowie roku czeskie ministerstwo transportu ma rozpisać przetarg na dostawę 30 jednostek spalinowych. Przełomowe jest zamierzenie, żeby zakupione pociągi nie zostały przekazane państwowemu przewoźnikowi, a pozostały we własności państwa. Następnie będą one dzierżawione przewoźnikom, którzy zaproponują najkorzystniejsze warunki w przetargach na obsługę przewozów.

W ostatnich miesiącach pisaliśmy o przeznaczeniu przez Republikę Czeską co najmniej 20 mld koron ze środków unijnych na zakup nowego taboru. Niewiele prawdopodobnie z tych zapowiedzi wyniknie, gdyż Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej jest zdecydowane na wywrócenie do góry nogami dotychczasowej struktury własnościowej pociągów i stworzenie państwowego poolu taborowego, w związku z czym unijnych środków przewoźnikom nie przekaże.

– Mamy teraz szansę rozpocząć wielką wymianę pociągów na czeskiej kolei – powiedział dziennikowi ekonomicznemu E15 Jan Paroubek z należącej do ministerstwa firmy Cendis, która jest odpowiedzialna za przeprowadzenie procesu. Państwo swoje pociągi będzie wypożyczać przewoźnikom, aby obsługiwali dotowane trasy. W ten sposób z przewoźników staną się oni wyłącznie operatorami, którzy dostarczą załogę i doświadczenie.

Pierwszy przetarg zostanie rozpisany przez ministerstwo już pod koniec lata. Będzie on dotyczył dostawy 30 nowych jednostek o napędzie spalinowym o pojemności 120 osób. Według Jana Paroubka 85% środków na pojazdy pochodzić będzie z funduszy europejskich, a reszta z budżetu ministerstwa. W nowym programie operacyjnym „Doprava” (Transport) na ten cel przeznaczonych jest 20 mld koron z równym podziałem pomiędzy trasy regionalne (środki dla regionów) i dalekobieżne (środki ministerstwa).

Pierwszy krok rewolucji

30 pierwszych państwowych „motoraków” ministerstwo planuje przypisać relacjom: Liberec–Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem oraz Ostrava–Opava–Olomouc. O te trasy przewoźnicy będą musieli konkurować w przetargach – zwycięzcy uzyskają 15-letnie umowy, które zaczną obowiązywać od grudnia 2018 roku.

To jednak tylko początek. Po przetargu na tabor nastąpi przetarg na 30-letnie serwisowanie pociągów. – Myślę, że będzie to bardzo dobry impuls do inwestycji w nowe bazy serwisowe  – powiedział Jan Paroubek. Utrzymanie nowych pociągów nie powinno być już tak zależne od infrastruktury ČD, niemniej jednak ČD będą mieć wielką szansę stać się głównym serwisantem państwowych pociągów. Już w 2017 roku ministerstwo planuje ogłosić kolejny przetarg. Tym razem na tabor elektryczny do obsługi tras: Praha - Děčín, Praha - Cheb, Praha - Brno, Praha - Hradec Králové oraz Brno - České Budějovice - Plzeň.

Česke Drahy do tej pory przygotowywały się do samodzielnego zakupu taboru ze środków unijnych. Ogłoszone zostały już nawet trzy przetargi za ponad 10 mld koron, z czego przewidywana kwota za 30 pojazdów spalinowych to ok. 4 mld koron. Jak dotąd były one jednak na etapie umów ramowych, które nie zobowiązywały przewoźnika do odbioru konkretnej liczby jednostek. W przeciwieństwie do tego w przetargach ministerialnych państwo zobowiąże się do zakupu określonej liczby pociągów, co zdaniem Jana Paroubka może przynieść 8-12% oszczędności.

Wspólne zakupy z samorządami byłyby tańsze

Według rzecznika ČD Radka Joklíka przewoźnik nie chce pozostawić nic przypadkowi i przygotowuje się już do obu wariantów. Minister Transportu Dan Ťok jednak niedawno zadeklarował, że anuluje przetargi rozpisane przez ČD. České dráhy jak dotąd do planów stworzenia poolu taborowego odnosiły się negatywnie. Prywatni przewoźnicy natomiast popierają działania ministerstwa.

Inne podejście niż ministerstwo mają kraje (regiony), które rozdysponują drugą połowę środków europejskich. Ministerstwo stara się przekonać samorządowców do wspólnego zakupu pociągów, by uzyskać jeszcze niższą cenę jednostkową, ale na razie - bezskutecznie. Większość z krajów planuje pozostać w dotychczasowym modelu zakupów taboru, gdzie pociągi nabywa przewoźnik. Wyjątkiem jest tutaj Jihomoravský kraj, który planuje stworzyć własny regionalny pool taborowy.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trwa montaż szybkich zestawów push-pull dla Kolei Czeskich [zdjęcia]

Tabor i technika

Trwa montaż szybkich zestawów push-pull dla Kolei Czeskich [zdjęcia]

Michał Szymajda 22 czerwca 2023

Pociąg Kolei Czeskich uderzył w budynek w Czeskim Cieszynie

Infrastruktura

Olbrzymi przetarg na piętrowe zespoły trakcyjne w Czechach

Tabor i technika

Zobacz również:

Trwa montaż szybkich zestawów push-pull dla Kolei Czeskich [zdjęcia]

Tabor i technika

Trwa montaż szybkich zestawów push-pull dla Kolei Czeskich [zdjęcia]

Michał Szymajda 22 czerwca 2023

Pociąg Kolei Czeskich uderzył w budynek w Czeskim Cieszynie

Infrastruktura

Olbrzymi przetarg na piętrowe zespoły trakcyjne w Czechach

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5