Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przejazd specjalny po linii lwóweckiej. Burmistrz Wlenia: Nie odpuszczę tej trasy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przejazd specjalny po linii lwóweckiej. Burmistrz Wlenia: Nie odpuszczę tej trasy
Fot. SKPLMotorak we Wleniu
W rok od zamknięcia przewozów pasażerskich na linii Jelenia Góra – Lwówek Śląski z inicjatywy m.in. burmistrza Wlenia Artura Zycha, SKPL i marszałka województwa dolnośląskiego, udało się zorganizować przejazd specjalny. Uczestnicy wycieczki podkreślali konieczność reaktywacji przewozów na tej jednej z najpiękniejszych tras kolejowych w kraju.

– Zrównoważony transport to puste hasło, jeśli nie jeździ u nas kolej, a połączenia autobusowe są obcinane. Brak pociągów powoduje realne problemy z dojazdem do pracy i szkół, nie mówiąc już o rozwoju ruchu turystycznego – mówi Artur Zych, burmistrz Wlenia, który wybrał się w podróż z Jeleniej Góry do rządzonej przez siebie miejscowości. Okazjonalny przejazd zorganizowało SKPL – specjaliści od ożywiania mało uczęszczanych linii kolejowych. Pasażerowie podróżowali na pokładzie autobusu szynowego serii 810, czyli czeskiego „motoraka”.

Stan linii nie poprawił się

Jedna z najbardziej malowniczych linii w Polsce znajduje się w fatalnym stanie technicznym, o czym pisaliśmy wielokrotnie. Nawet lekkie autobusy szynowe mogą się tu poruszać maksymalnie z prędkością 20 km/h, choć na dużej części trasy ograniczenie jest jeszcze bardziej drastyczne – do 10 km/h. Przy tych parametrach kolej nie stanowi żadnej alternatywy dla transportu kołowego.

Niestety, jedyne większe prace, jakie wykonało tu PKP PLK na przestrzeni ostatnich lat, dotyczą remontu zabytkowej wiaty peronowej we Lwówku Śląskim. Problem w tym, że nikt obecnie na tej stacji nie wsiada i nie wysiada…

Samorząd województwa dolnośląskiego chciał przejąć linię i wyremontować ją z udziałem środków unijnych, jednak PKP PLK i Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa samorządowi linii oddać nie chce. Namawia natomiast marszałka, aby wpisał linię do projektów unijnych i postarał się o pieniądze na jej remont. Problem w tym, że koszt prac szacowany przez PKP PLK jest znacznie wyższy niż kosztorys urzędników marszałka.

„30 milionów całkowicie starczy”

– PKP PLK chciałoby na remont linii przeznaczyć aż 120 mln zł, urzędnicy marszałka mówią, że aby ruszyć tu z dobrą ofertą, wystarczy 30 mln. Kibicuję panu marszałkowi, uważam, że za 30 mln zł można tu wiele zrobić i z sukcesem reaktywować połączenia pasażerskie – powiedział Tomasz Strapagiel, prezes spółki. Podobnego zdania jest także prezes Kolei Dolnośląskich – Piotr Rachwalski.

– Nie ma potrzeby kapitalnego remontu większości obiektów inżynieryjnych, ani podnoszenia prędkości do niebotycznych rozmiarów. Wystarczy wykorzystać do remontów szyny z modernizowanych linii, wciąż o dobrych parametrach, a już koszt naprawy linii znacznie spadnie – powiedział Rachwalski.

Posłowie i burmistrz zapowiadają walkę o reaktywację pociągów

Kolejne działania w ministerstwie, dotyczące rewitalizacji linii, zapowiedzieli dolnośląscy posłowie i to zarówno z PO, jak i z PiS.

– Teraz złożyłam poprawkę do projektu budżetu państwa, dotyczącą przeznaczenia środków na modernizację tej linii, wierze, że pomoc jest możliwa, takie były deklaracje w parlamentarnym zespole „Dolny Śląsk” – powiedziała posłanka Zofia Czernow. Wtórował jej poseł PiS Wojciech Zubowski. – Posłowie brali udział w posiedzeniu zespołu „Dolny Śląsk”, rozmawialiśmy o potrzebach Kotliny Jeleniogórskiej. Będziemy zwracali uwagę Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa na potrzebę naprawy tej linii – dodał.

– Nie odpuszczę tej linii, bez niej jesteśmy transportowo wykluczeni. Jeśli ministerstwo będzie mnie wyrzucać za drzwi w tej sprawie, to ja wejdę oknem – powiedział Artur Zych, burmistrz znajdującego się na trasie pociągu Wlenia.

Duży materiał na temat zamknięcia ruchu na linii 283 można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5