Władze woj. pomorskiego życzliwie podchodzą do koncepcji budowy nowej linii kolejowej na terenie Gdyni, która mogłaby stanowić II etap projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zwracają jednak uwagę, że realizację tego przedsięwzięcia muszą poprzedzić szczegółowe analizy.
Niedawno Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, ujawnił za naszym pośrednictwem, że władze tego miasta, planują utworzenie nowego połączenia kolejowego z centrum miasta do północnych dzielnic: Pogórza, Obłuża i Oksywia, jednak inną trasą niż ta biegnąca przez stację Gdynia Chylonia, która była wykorzystywana w ruchu pasażerskim do lat 90. XX w. Teraz pociągi do Oksywia miałyby pojechać inną trasą.
Częściowo mogłaby ona wykorzystać istniejącą infrastrukturę, a częściowo konieczna byłaby najprawdopodobniej budowa nowej linii. Byłaby to trasa prowadząca z Gdyni Głównej przez Gdynię Stocznię, a następnie przez rejon stacji Gdynia Port do dzielnic Pogórze, Obłuże i docelowo do Oksywia. Pierwsze dwa przystanki obsługiwałyby skupisko kilku tysięcy miejsc pracy, a dalsze – obszar zamieszkany przez około 60 tys. ludzi, z czego ok 50 tys. w Gdyni i ok 10 tys. w gminie Kosakowo.
– Na pewno w tak zurbanizowanym terenie, jakim jest Trójmiejski Obszar Metropolitalny, kolej powinna stać się trzonem publicznego transportu zbiorowego, gdzie komunikacja miejska będzie pełnić funkcję dowozową do węzłów integracyjnych. Zgodnie z dobrymi praktykami, przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji pomysłodawca koncepcji winien sporządzić tzw. pre-studium. W dokumencie powinny się znaleźć warianty i koncepcje, wraz z kosztami, przebiegu planowanej przez władze Gdyni linii kolejowej, a także analizy popytowe na usługi transportu kolejowego. Analiza wszystkich elementów zawartych we wstępnym opracowaniu pozwoli ocenić zasadność realizacji inwestycji, a także pokaże możliwe źródła finansowania. Część prac została wykonana w ramach opracowania Wstępnego Studium Wykonalności Rewitalizacji Linii Kolejowych pod nazwą „Kolej Metropolitalna w Trójmieście” [jak pierwotnie określano PKM – red.], ale całość, w ramach wspomnianego pre-studium winno zostać zaktualizowane – zwraca uwagę, w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, Małgorzata Pisarewicz, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego.
Pisarewicz dodaje, że wyniki pre-studium powinny także wskazać potencjalne źródła finansowania tej inwestycji. Rzeczniczka UMWP zwraca jednocześnie uwagę, że ze względu na przewidywaną skalę inwestycji, najprawdopodobniej pożądane będzie ubieganie się o środki pomocowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-20, gdyż projekt może przekroczyć możliwości finansowe RPO Woj. Pomorskiego. Obecnie trwająca budowa linii PKM Wrzeszcz – Rębiechowo finansowana jest w ramach POIiŚ 2007-13, a ze środków RPO WP 2007-13 pokrywane są działania komplementarne, związane z budową węzłów integracyjnych związanych przy przystankach PKM.
Poseł Stanisław Lamczyk (PO) uważa, że utworzenie połączenia do Oksywia to, obok kompleksowej przebudowy linii 201 pomiędzy Maksymilianowem i Gdynią, najważniejsza inwestycja w infrastrukturę kolejową, jaka powinna mieć miejsce w rozpoczętej perspektywie finansowej 2014-20.
Warto przypomnieć, że właśnie zakończone niedawno pre-studium wykazało zasadność przedłużenia linii 250 SKM o odcinek Rumia – Wejherowo. W dokumencie stwierdzono, że konieczna jest budowa dwóch dodatkowych torów i całkowite odseparowanie (także w obrębie stacji) ruchu aglomeracyjnego od regionalnego, dalekobieżnego i towarowego.