Prokuratura Okręgowa w Częstochowie wniosła apelację od wyroku Sądu Okręgowego w Częstochowie, w sprawie spowodowania 3 marca 2012 roku katastrofy kolejowej w Chałupkach koło Szczekocin.
W grudniu 2014 roku Prokuratura Okręgowa w Częstochowie skierowała do Sądu akt oskarżenia przeciwko Andrzejowi N. i Jolancie S. Prokurator zarzucił im nieumyślne sprowadzenie
katastrofy kolejowej w Chałupkach koło Szczekocin, w wyniku której śmierć poniosło 16 osób, a 150 odniosło obrażenia ciała. Skutkiem zderzenia pociągów były także straty w mieniu w postaci zniszczonych lokomotyw i wagonów, jak również uszkodzona nawierzchnia torów i sieci trakcyjnej o łącznej wartości ok. 19 mln zł. Ponadto prokurator oskarżył ich o poświadczenie nieprawdy w dokumentacji kolejowej co do czasu zamknięcia torów po zdarzeniu.
15 lipca 2016 roku
Sąd Okręgowy w Częstochowie wydał wyrok, w którym wymierzył oskarżonemu Andrzejowi N. karę łączną 4 lat pozbawienia wolności, a oskarżonej Jolancie S. karę łączną 2 lat i 6 miesięcy pozbawienia wolności.
Informowaliśmy o tym tutaj.
Prokurator wnosił o wymierzenie Andrzejowi N. kary łącznej 8 lat pozbawienia wolności, a Jolancie S. kary łącznej 7 lat pozbawienia wolności. Jak informuje rzecznik prasowy prokuratury w Częstochowie, Tomasz Ozimek, po uzyskaniu pisemnego uzasadnienia wyroku Prokuratura Okręgowa w Częstochowie wniosła apelację do Sądu Apelacyjnego w Katowicach.
Prokurator uznał, że wymierzone przez Sąd kary są zbyt łagodne, gdyż nie uwzględniają wysokiej szkodliwości społecznej zarzucanych oskarżonym czynów oraz nie realizują potrzeb w zakresie kształtowania świadomości prawnej społeczeństwa. Zdaniem prokuratora, Sąd, wymierzając kary, niedostatecznie wziął pod uwagę rozmiar ujemnych następstw przestępstwa, a także fakt, że katastrofa kolejowa pod Szczekocinami była jednym z najtragiczniejszych tego typu zdarzeń w historii Polski. Jednocześnie w apelacji wskazano, że oskarżeni dyżurni ruchu dopuścili się poważnych i oczywistych zaniedbań obowiązków służbowych w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.