Krajowy Program Kolejowy to ogromne inwestycje w obrębie warszawskiego węzła kolejowego. Po przebudowie sieci kolejowej będzie więcej dogodnych połączeń aglomeracyjnych i dalekobieżnych. PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują także dla podróżnych komfortowe stacje i przystanki zintegrowane z komunikacja miejską – informuje zarządca infrastruktury.
W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o wartości ponad 66 mld zł do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie jeszcze bezpieczniej. Podczas prowadzenia inwestycji pociągi pasażerskie będą kursować zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Możliwy będzie również transport towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnią przepustowość linii, tzn. - możliwość przejazdu pociągów obok prowadzonych robót lub innymi, wcześniej przygotowanymi trasami. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa.
Wygodniej z Grodziska Mazowieckiego do stolicy
Na linii podmiejskiej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki przystanki i stacja w Pruszkowie są przebudowywane. Powstaje nowy przystanek w Parzniewie. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Przejścia podziemne będą wyposażone w windy. W Pruszkowie kierowcy zyskają nowy tunel drogowy, który zapewni lepszą komunikację w mieście. Kompleksowo wymieniona zostanie sieć trakcyjna, tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. We wrześniu na trasę wrócą pociągi. Dzięki przebudowie sprawniej pojedzie więcej składów, co zapewni m.in. lepsze dojazdy do i ze stolicy w porannych i popołudniowych godzinach szczytu. Kolej na warszawskiej Woli
Po zakończeniu prac na linii obwodowej – pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Gdańską, linia stanie się ważnym elementem układu komunikacyjnego stolicy. Przystanki zmieniają się wg potrzeb pasażerów. Powstaną też nowe przy Obozowej i Powązkowskiej. Wszystkie perony będą zadaszone, z wygodnymi dojściami, dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Na stacji przy ul. Górczewskiej powstanie węzeł przesiadkowy z II linią metra. Mieszkańcy Woli będą korzystać z nowych, bezpiecznych przejść przez tory. Pociągi na trasę między Gdańską a Zachodnią wrócą w połowie 2018 roku.
W połowie tego roku ruszy przebudowa wschodniej części linii obwodowej – od Warszawy Gdańskiej do Warszawy Rembertowa. Efektem robót będą wygodniejsze i sprawniejsze przejazdy pociągów na warszawskim węźle kolejowym. Pojawi się też nowy przystanek Warszawa Stalowa w pobliżu ul. Radzymińskiej i nowej stacji metra Szwedzka.
Kolej łączy Warszawę z Lublinem
Modernizacja linii z Warszawy do Lublina to ważny projekt dla miast i regionów. Trwają już prace na odcinku od Otwocka w kierunku Lublina. Będzie aż 77 nowych peronów, a także 11 nowych bezpiecznych przejść podziemnych z windami. Pasażerowie zyskają łatwiejszy dostęp do pociągów m.in. na stacji Lublin, Motycz, Nałęczów, Puławy Miasto, Dęblin, Sobolew, Garwolin, Pilawa, Celestynów, Otwock. Drugi tor pomiędzy Otwockiem a Pilawą poprawi dojazdy w aglomeracji. W Lublinie lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Lublin Zachód.
– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych są potrzebne dla mieszkańców województwa mazowieckiego. Kolej to alternatywa dla samochodów i zapewnienie dobrej komunikacji w regionie i między nimi, a tym samym większa dostępność do pracy, kultury i nauki. To także lepsze warunki dla transportu towarów przez centrum Polski – mówi Zdzisław Sipiera, wojewoda mazowiecki.
Na odcinku od Warszawy Wschodniej do Otwocka przebudowanych zostanie jedenaście przystanków. Będzie nowy przystanek przy ul. Wiatracznej. Bezpieczeństwo zwiększą przejścia podziemne dla pieszych. Dobudowanie trzeciego toru umożliwi rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego oraz skrócenie czasu przejazdu. Na linii będzie mogło kursować więcej pociągów. Czas przejazdu na trasie z Warszawy do Lublina skróci się do 90 minut. Sprawniej do Warszawy dojadą także pasażerowie korzystający z połączeń aglomeracyjnych.
Lepsza podróż z Warszawy do Radomia
Czas przejazdu z Warszawy do Radomia skróci się o godzinę, a drugi tor umożliwi zwiększenie liczby połączeń. Na linii między Warszawą a Radomiem pasażerowie korzystają już z nowych przystanków pomiędzy Warszawą Okęciem a Czachówkiem. Obiekty są dostosowane dla osób o ograniczonej mobilności. W tym roku inwestycja obejmie tory między Czachówkiem a Warką oraz między Warką a Radomiem. W rejonie Radomia trzy nowe przy przystanki – Stara Wola, przy ul. Żółkiewskiego i ul. Kozienicka ułatwią dostęp do kolei. Po zakończeniu prac w 2021 roku podróżni pojadą pociągami 160 km/h.
– Realizacja Krajowego Programu Kolejowego zapewni lepsze podróże między miastami i regionami Polski. Skrócą się czasy przejazdów, a nowe możliwości kolei zapewnią równomierny rozwój wszystkich województw. Po prostu Łączymy Polskę – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wygodniejsza podróż do Poznania i Białegostoku
Przebudowa międzynarodowej linii E20 w kierunku Poznania, między Sochaczewem a Swarzędzem, pozwoli na zwiększenie liczby połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. PLK zwiększają komfort obsługi m.in. na stacjach Konin, Kutno, Łowicz. Pasażersko-towarowa linia zapewni także sprawny przewóz towarów i obsługę ciężkich składów z ładunkami.
Na trasie z Warszawy do Białegostoku pociągi jadą szybciej, a pasażerowie korzystają z nowych, wygodniejszych peronów na odcinku do stacji Sadowne. Powstał też nowy przystanek Warszawa Mokry Ług. Nowe tunele i wiadukty w Zielonce i Wołominie zapewniły lepszą komunikację oraz większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Po zakończeniu całości prac pomiędzy Warszawą a Białymstokiem podróż skróci się poniżej 2 godzin.
Kolej na Warszawę
Komunikację w stolicy ułatwi modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. Tunel pod peronami zostanie poszerzony i powstanie podziemny dworzec. Będzie sprawna obsługa ciągle rosnącej liczby podróżnych. Pasażerowie, dzięki schodom ruchomym i windom, wygodnie dostaną się na perony. Stacja stanie się ważnym węzłem transportowym stolicy i lepiej obsłuży powstającą w pobliżu dzielnicę biznesową. Niezwykle istotną inwestycją będzie modernizacja warszawskiej linii średnicowej. Dzięki jej przebudowie możliwe będą sprawne podróże pociągiem po stolicy, w aglomeracji warszawskiej oraz przejazdy pociągów dalekobieżnych. Inwestycja podniesie komfort obsługi pasażerów na stacjach i przystankach. Kolej będzie lepiej zintegrowana z innymi środki komunikacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.