PKP PLK przedstawiły do zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Zakładane są kilkuprocentowe podwyżki.
Nowy cennik ma zastąpić ten, który obowiązuje na sieci zarządcy od 2018 r. Jak podkreśla Urząd Transportu Kolejowego, po czterech latach zamrożonych opłat, PKP PLK przewiduje, że średnia stawka sieciowa wzrośnie o 3,22% (z 7,77 zł/pockm do 8,02 zł/pockm), bez zmian pozostanie poziom składnika stawki związanego z trakcją (0,22 zł/pockm) oraz wartość mark-upu (1,28 zł/pockm).
Zgodnie z założeniem PKP PLK, średnia stawka w przewozach pasażerskich może wzrosnąć o 4,75% (z 6,10 zł/pockm do 6,39 zł/pockm), a średnia stawka dla przewoźników towarowych może wzrosnąć o 3,75% (z 12,80 zł/pockm do 13,28 zł/pockm). PKP PLK przewiduje wzrost średniej stawki jednostkowej opłaty manewrowej o 3,3% (z 3,35 zł/pockm do 3,46 zł/pockm).
Próby podwyżek już byłyWarto przypomnieć, że już w zeszłym roku PKP PLK pierwotnie przedstawiła do zatwierdzenia projekt, w
którym stawka rosła średnio o 2,4%, a dla pociągów pasażerskich aż o 8,7%. Po protestach branży
wniosek został wycofany, a stawki pozostały po raz kolejny bez zmian. Organizacje pracodawców podkreślały jednak, że stawki należy obniżać – co zresztą
kilkukrotnie zapowiadało ministerstwo.
W tym samym czasie w wielu częściach Europy obniża się stawki dostępu do infrastruktury kolejowej. Zrobiły tak
choćby Niemcy i
Belgia.
UTK czeka na uwagi
Jak czytamy, zarządca opracował cennik z uwzględnieniem kosztów peronów i infrastruktury umożliwiającej pasażerom dotarcie do peronów,
uwzględnił więc wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 10 lipca 2019 r. w sprawie C-210/18 WESTbahn Management GmbH przeciwko ÖBB-Infrastruktur AG dotyczący opłaty za korzystanie z peronów.
Projekt nowego cennika został opublikowany na stronie internetowej PKP PLK . Nowy cennik został wprowadzony jako zmiana nr 1 do Regulaminu sieci na rozkład jazdy pociągów 2022/2023. Prezes UTK, który weryfikuje poprawność ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury, zaprasza teraz zainteresowanych aplikantów do opiniowania projektu cennika zarządcy infrastruktury.
UTK podkreśla, że projekt cennika zarządcy weryfikowany jest w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników. Prezes UTK może zatwierdzić projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej lub odmówić jego zatwierdzenia.