Wszystkie cztery oferty złożone w przetargu na nadzór nad ostatnią częścią modernizacji linii kolejowej Warszawa – Radom ponad trzykrotnie przekraczają kosztorys przedstawiony przez PKP PLK.
PKP PLK rozpisały przetargi na dwa ostatnie odcinki do modernizacji w ramach połączenia Warszawa – Radom w październiku 2015 roku. Natomiast przetarg na nadzór nad wykonaniem dokumentacji projektowej i nad robotami budowlanymi rozpisano w połowie listopada.
Otwarcie ofert w przetargu na inżyniera kontraktu było niestety przekładane, ale w końcu dokonano tego w ubiegłym tygodniu. Niestety, kilkukrotnie przekraczają one kosztorys. Z czterech złożonych ofert najniższą przedstawiło ILF Consulting Engineers (33,2 mln zł brutto). Safage i ECM chciały o 1-2 mln zł więcej, a najdrożej prace wyceniło konsorcjum SGS i Kolmen (42,1 mln zł). Tymczasem kosztorys PKP PLK wynosił 10,9 mln złotych brutto.
Nieoficjalnie wykonawcy skarżą się na warunki stawiane przez PKP PLK w ostatnich przetargach na nadzór nad pracami. Jeden z przykładów niekorzystnych zapisów dotyczy treści wyjaśnień udzielonych przez zamawiającego w przetargu (odpowiedź na pytanie nr 38). „Jeżeli Inżynier nie jest w posiadaniu ważnych informacji dotyczących zarządzanego kontraktu, to ma wejść w ich posiadanie". – Zatem PLK oczekuje od Inżyniera poza sprawowaniem nadzoru, rozliczeniami finansowymi i sprawozdawczością, również działalności operacyjno-wywiadowczej – komentuje jeden z naszych Czytelników.
Prace przewidziane na linii pomiędzy Warszawą a Radomiem spowodują, że podróż między tymi dwoma miastami skróci się do około 70 minut w przypadku najszybszego połączenia dalekobieżnego.