Budowa nowych linii kolejowych jest zazwyczaj czynnikiem, który wpływa na rozwój ośrodków miejskich. Nie inaczej jest w Gdańsku i Gdyni, gdzie nowo otworzona PKM, zdaniem jej prezesa, wpłynie na rozwój starych i lokalizacje nowych osiedli.
– Osiem nowych przystanków osobowych, zlokalizowanych na terenie miasta Gdańska, to potencjał do budowy osiedli mieszkaniowych na 38 do 48 tysięcy nowych mieszkańców, którzy uzyskają znakomite warunki do dotarcia do centrum Gdańska, Gdańska Wrzeszcza, na lotnisko czy tereny wypoczynkowe na Kaszubach – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Grzegorz Mocarski, prezes spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. – Wokół przystanków jest miejsce do powstania 1,2 mln metrów kwadratowych powierzchni handlowo-usługowej, której jeszcze nie ma, ale już takie projekty powstają i liczymy na szybką ich realizację – dodaje.
Warto zaznaczyć, że plany przestrzenne, które miasto Gdańsk realizowało wokół nowych przystanków, były tak skoordynowane z działaniami inwestycyjnymi PKM-ki, że w momencie uruchomienia przewozów były gotowe na osiedlenie się mieszkańców i stworzenie infrastruktury usługowej.
Nowe przystanki w GdyniPodczas odbywającego się w Gdańsku Kongresu Kolejowego zapytaliśmy również Grzegorza Mocarskiego o perspektywy rozwoju nowych przystanków w Gdyni. Przypomnijmy:
Budowa przystanków Stadion i Karwiny przy linii kolejowej 201 należącej do PKP PLK, rozpoczęła się kilka tygodni temu.
– Myślę, że w ciągu pierwszego roku funkcjonowania przystanki w pełni pokażą swój potencjał, dlatego na razie wstrzymam się z oceną ich oddziaływania. Wykonawca zapewnia, że zdąży z ich wykonaniem do końca lipca 2017 roku. Nie będziemy więc długo czekać na ich uruchomienie. Przystanek Stadion, mimo nazwy, będzie obsługiwał również strefę biznesową, czyli całą ulicę Łużycką, rzeszę młodych ludzi, którzy tam pracują – mówi Mocarski. – Przystanek Karwiny, który zastąpi Wielki Kack, jest bardzo rozwojowy, bo tam, wkrótce po zakończeniu naszych prac, Gdynia rozpocznie budowę dużego węzła integracyjnego. Powstaną tam również warunki do rozwoju budownictwa mieszkaniowego – wyjaśnia.
Jeden przystanek z linią „starej” SKM?Gdynianie raczej zgadzają się co do tego, że jeszcze jeden przystanek PKM powinien powstać przy torach „starej” linii SKM, przy Wzgórzu Świętego Maksymiliana. Potrzebna jest tam jednak kompleksowa przebudowa układu torowego, bowiem oprócz torów linii 201, znajdują się tam także tory aglomeracyjne SKM i dalekobieżne magistrali E65, którą poruszają się m.in. pociągi Pendolino na trasie z Gdyni do Warszawy.
– Staramy się pomóc gminie miasta Gdyni w procesie umożliwienia lokalizacji nowego przystanku przy Wzgórzu Świętego Maksymiliana. Czy to się uda? Prowadzone są wspólne rozmowy PKM, PKP PLK i miasta Gdynia. Mamy nadzieje, że przyniosą one efekty – wskazuje prezes PKM.