PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt i realizację prac na krótkim odcinku linii nr 16 Łódź - Kutno. Przeznaczyły na nie aż 120 mln zł netto.
Według opublikowanej dokumentacji, przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz budowa jednotorowej linii kolejowej nr 16 na odcinku od km 35,884 do km 47,397 wraz z urządzeniami sterowania i zasilania trakcyjnego, obiektami inżynieryjnymi,układami torowymi, obiektami kubaturowymi, przejazdami kolejowymi, obiektami obsługi podróżnych,nawierzchnią kolejową, podtorzem, telekomunikacją.
Warto wyjaśnić, że choć przedmiotem zamówienia jest według dokumentacji budowa linii kolejowej, to prace dotyczą przebudowy istniejącej linii, a nie budowy linii w nowym śladzie lub drugiego toru. Warto jednak przypomnieć, że PLK rzeczywiście zastanawia się nad budową nowej linii kolejowej Łódź - Kutno.
Pisaliśmy o tym w styczniu. Jeszcze w tym roku PLK zamówi studium poprawy połączenia pomiędzy miastami - pomimo realizowanych właśnie prac z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa.
Na razie tylko 120 km/hRealizacja zamówienia pozwoli na osiągnięcie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich 120 km/h i 100 km/h dla pociągów towarowych oraz dopuszczalny nacisk osi: 221 kN/oś. Szacunkowa całkowita wartość zamówienia to aż 121 mln zł netto, czyli prawie 150 mln złotych brutto.
Projektem objęte jest 10 przejazdów położonych na przedmiotowym odcinku linii kolejowej, z których trzy przejazdy podlegać będą modernizacji w zakresie nawierzchni, natomiast 7 przejazdów zostanie zmodernizowanych w zakresie nawierzchni i urządzeń SRK. Efektem będzie przekwalifikowanie pięciu przejazdów z kat. D na kat. C. Modernizowane i nowobudowane urządzenia SRK muszą być przystosowane do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS poziom 2.
W ramach przedsięwzięcia na linii nr 16 przewiduje się przebudowę obiektów do obsługi podróżnych na dwóch stacjach i jednym przystanku. Chodzi o rozbiórkę istniejących peronów – niskich, posiadających nienormatywne szerokości. W ich miejsce przewiduje się budowę nowych normatywnych peronów o długości 200 lub 300 m, wysokości 0,55 m, o szerokości dostosowanej do maksymalnej prędkości ruchu pociągów na przyległych torach. Perony wyposażone będą w wiaty, obiekty małej architektury, informacji podróżnych. Dojścia w poziomie torów dostosowane do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się.
Będą też prace na kolejnych odcinkachLinia kolejowa nr 16 na odcinku Ozorków - Łęczyca ma długość 11,513 km. Pomiędzy tymi stacjami znajduje się przystanek osobowy Sierpów. Jest to linia pierwszorzędna, jednotorowa, zaliczana do linii o znaczeniu państwowym i dostosowana do prędkości maksymalnej dla ruchu pasażerskiego 70 km/h oraz do prędkości maksymalnej dla ruchu towarowego 60 km/h. Na linii występują jednak jeszcze ograniczenia prędkości związane ze stanem technicznym infrastruktury kolejowej; na całej długości zelektryfikowana, a sieć trakcyjna dostosowana do prędkości 120 km/h; szyny wraz z podkładami zostały w większości wbudowane w latach 70 – tych, ich wizualny stan oceniono w Programie Funkcjonalno-Uzytkowym jako zły.
Warto przypomnieć, że dopiero zakończyły się miesięczne utrudnienia na linii nr 16 wynikające
z prac na wiadukcie nad ul. Długą na terenie Zgierza. W latach 2019 – 2021 zaplanowano prace za ok 200 mln zł na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz wraz ze stacją Zgierz. Więcej na temat planowanej poprawy infrastruktury na tej linii
pisaliśmy tutaj (artykuł ukazał się w numerze miesięcznika
Rynek Kolejowy nr 4/2017).