PKP Intercity rozesłało do pracowników pismo, w którym namawia ich do wsparcia w obsłudze pasażerów podczas Światowych Dni Młodzieży – w czasie wolnym i bez wynagrodzenia.
Sprawę opisała dziennikarka Bianka Mikołajewska z Fundacji Ośrodek Kontroli Obywatelskiej (OKO). Z pisma rozesłanego przez dyrektor wykonawczą ds. administracyjnych i pracowniczych Ewę Boguszewską–Jaczewską, które opublikowała dziennikarka wynika, że chodzi o pracę w czasie wolnym i bez wynagrodzenia. "Z racji rangi wydarzenia i mając na względzie wspólny cel, jakim jest obsługa podróżnych w okresie ŚDM na najwyższym możliwym poziomie, liczymy na Państwa zaangażowanie” – czytamy w apelu.
Spółka zapewni dojazd do miejsca wykonywania zadań, ale już nie nocleg, więc podróże mogą odbywać się w nocy. „Mimo trudnych warunków, serdecznie Państwa zachęcamy do zgłaszania się i włączenia w obsługę tego wzniosłego wydarzenia!” – czytamy na koniec. Z pismem można zapoznać się
tutaj.
Pracownicy sami chcą pomóc
Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity tłumaczy w odpowiedzi na pytania "Rynku Kolejowego", że pracownicy biurowi spółki, na co dzień prowadzący analizy lub przygotowujący ofertę, sami zgłaszają chęć wzięcia udziału w Światowych Dniach Młodzieży. – Stąd właśnie informacja o możliwości udziału chętnych pracowników biurowych i administracyjnych poprzez wsparcie informacyjne podróżnych, co umożliwi wzięcie udziału w tak znaczącym dla wielu osób wydarzeniu – mówi Czemerajda.
Zapewnia, że spółce nie brakuje pracowników do obsługi podróżnych. – Biorąc pod uwagę rangę wydarzenia oraz przewidywaną frekwencję pielgrzymów z całego świata, pracujemy nad najlepszym standardem obsługi pasażera. Na czas krakowskiego wydarzenia oraz okresu wakacyjnego, PKP Intercity zabezpieczyło odpowiednie zasoby pracownicze – od pracowników odpowiadających za przygotowanie pociągów do drogi, przez maszynistów czy konduktorów, aż po pracowników obsługi klienta na dworcach. Poza pracownikami etatowymi (np. zatrudniamy ponad 1800 konduktorów i kierowników pociągów), naszych podróżnych wspierać będą osoby zatrudnione na umowy zlecenia, a także pracownicy pracy tymczasowej – np. informatorzy mobilni, którzy w okresie szczytów przewozowych, pracują na największych dworcach. W całym kraju, w okresie od czerwca do września mamy ich 120. Z tego ostatniego rozwiązania korzystamy już od 2012 roku – opisuje Czemerajda.
Jak podkreśla, proces przygotowań w obszarze zabezpieczenia informacyjnego pasażerów w czasie ŚDM został zakończony. – Na czas wakacji i krakowskiego wydarzenia zabezpieczyliśmy odpowiednie zasoby pracownicze do obsługi kas, punktów informacyjnych, drużyn konduktorskich czy infolinii. Dodatkowo, jak co roku wsparciem naszych pasażerów będą informatorzy mobilni, których pozyskujemy w ramach współpracy z agencją pracy.
Związkowcy zaskoczeni
Nie wiadomo, jak do kwestii rozsyłania informacji do pracowników przez spółkę o możliwości pracy dodatkowej – za darmo i bez wynagrodzenia podchodzą związki zawodowe. Wszystkie organizacje pracownicze, z którymi się kontaktowaliśmy w tej sprawie były zaskoczone i poprosiły o czas na odpowiedź.