Mimo że efekty prac nad studium wykonalności modernizacji linii 202 mieliśmy poznać w trzecim kwartale 2016, PKP PLK wciąż nie otrzymały kompletu dokumentów od ich wykonawcy.
Najbardziej kontrowersyjnym elementem planowanej modernizacji linii 202 jest zagadnienie budowy – lub nie – drugiego toru na odcinku Lębork – Słupsk. Natomiast budowa dodatkowych torów dedykowanych SKM pomiędzy Wejherowem a Rumią, oraz budowa drugiego toru szlakowego pomiędzy Wejherowem a Lęborkiem jest już raczej przesądzona, o czym piszemy
tutaj.
Brak analizy korzyści i kosztów
– Decyzji na temat budowy drugiego toru na odcinku Lębork – Słupsk jeszcze nie ma. Powodem jest brak merytorycznego dokumentu (Analiza Kosztów i Korzyści), który przygotowuje wykonawca dokumentacji przedprojektowej – informuje Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK. Dokument ten, według deklaracji wykonawcy, ma zostać wkrótce złożony. – Jeśli będzie spełniał wszystkie wymagania określone w umowie, to w niedługim czasie decyzja co do wyboru wariantu zostanie podjęta – dodaje przedstawicielka PLK.
Poprzednio termin wskazania wariantu modernizacji był już przesuwany. Jak informował w lipcu bieżącego roku rzecznik prasowy PKP PLK, na zmianę terminu zakończenia prac nad dokumentem miały wpływ m.in. uzgodnienia planów budowy trasy szybkiego ruchu pomiędzy Wejherowem a Słupskiem (droga S6) oraz uwagi, jakie PLK przekazało wykonawcy do pierwotnego projektu.
Linia 202 na liście podstawowej
Rozpoczęcie robót budowlano–montażowych na odcinku objętym projektem, tj. Gdynia Chylonia – Słupsk planowane jest w 2020 roku. Prace potrwają zapewne do 2023, czyli do momentu w którym skonsumować trzeba będzie unijne środki. Na razie wiadomo, że na większości modernizowanego fragmentu linii 202 prędkość szlakowa zostanie podniesiona do 160 km/h.
W obecnym Krajowym Programie Kolejowym modernizacja linii 202 nadal znajduje się na liście podstawowej projektów kierowanych do realizacji. Jej deklarowany koszt wzrósł z 1,5 mld zł do 2 mld.