Trwa postępowanie przetargowe ogłoszone przez PKP PLK w sprawie prac w większości na torze nr 1 linii kolejowej nr 281 na odcinku Września – Gniezno. Tymczasem wciąż nie zakończyły się prace w torze nr 2. Efektem będzie przyspieszenie pociągów do 120 km/h.
PKP PLK poszukują wykonawcy prac na linii kolejowej nr 281 na odcinku Września – Gniezno. Na tej dwutorowej linii prace dotyczyć będą w większości toru nr 1. Realizacja projektu ma pozwolić na poprawę przepustowości linii poprzez podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 80 km/h dla pociągów towarowych. Zmodernizowana linia ma zostać również wykorzystana dla ruchu pasażerskiego na czas modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Kunowic.
Jak deklaruje PKP PLK, zasadnicze prace w większości sprowadzać się będą do toru nr 1. W torze nr 2 przewidziano jedynie wymianę dwóch rozjazdów na stacji Gębarzewo w celu uzyskania połączenia trapezowego wraz z robotami towarzyszącymi oraz remonty przejazdów kolejowych, obiektów inżynieryjnych oraz srk.
Wśród prac zaplanowano kompleksową wymianę nawierzchni torowej na nową wraz z profilowaniem ław torowiska od km 136,598 do 159,640. Oznacza to wymianę ok. 24 km torów. Dodatkowo wykonawca wykona także mechaniczne czyszczenie podsypki oraz jej uzupełnienie. Przy okazji zadania zlecono remont 23 przepustów i jednego mostu w 136,8 km. Więcej o pracach w ramach tego przetargu pisaliśmy
tutaj.
Tymczasem tor nr 2 wspomnianej linii jest obecnie w remoncie. Jak tłumaczy PKP PLK, prace na torach muszą odbywać się niezależnie na tej linii. – Prace nie mogą odbywać się jednocześnie w obu torach, w tych samych lokalizacjach dlatego, że spowodowałoby to całkowitą przerwę w ruchu pociągów – wyjaśnia Zbigniew Wolny z biura prasowego.
Obecne prace w torze nr 2 między Wrześnią a Gnieznem wykonywane są w ramach bieżącego utrzymania linii i mają mniejszy zakres, jednak na chwilę obecną je wstrzymano z uwagi na warunki pogodowe – przemarznięcie gruntu i tłucznia. – Planowane zakończenie tych robót to czerwiec 2017 r. – podaje Wolny. – Zakładamy, że roboty w torze nr 1 zaczniemy w kwietniu 2017 r. a zakończymy w czerwcu 2018 r. Będą one wykonywane w ramach zadania inwestycyjnego i będą miały szerszy zakres. Między innymi na około 23 km wymieniony zostanie tor, przebudowane perony na przystankach osobowych Marzenin, Czerniejewo, Gębarzewo, Żydowo, wyremontowana nawierzchnia torowa i drogowa na 19 przejazdach i wymienionych 9 rozjazdów – dodaje.
Jeszcze w tym roku PKP PLK mają w planach
rozpocząć prace na innym odcinku linii kolejowej nr 281, w ramach zadania inwestycyjnego, roboty w torze nr 1 na odcinku Orzechowo – Książno. Inwestycja to pozwoli na jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h.