PKP PLK zapowiadają prace infrastrukturalne praktycznie na całej długości linii nr 7. Niewątpliwie najważniejszym zadaniem będzie modernizacja odcinka Otwock – Lublin. Dodatkowo przewidziano rewitalizację odcinka „siódemki” między Lublinem a Dorohuskiem, której celem jest zapewnienie możliwości jazdy pociągom pasażerskim z prędkością 120 km/h.
Ważne szlaki dla regionuOdcinek Lublin – Dorohusk linii nr 7 to najważniejsza linia kolejowa we wschodniej części regionu. Jego długość wynosi niespełna 100 km, prawie na całej długości jest ona dwutorowa i zelektryfikowana. Stan techniczny trasy pozwala na jazdę z prędkościami (dla pociągów pasażerskich) 100-120 km/h na odcinku Lublin – Chełm, a dalej 90 km/h. Jedynie na odcinku nadgranicznym dopuszczalna prędkość ustalona została na 50 km/h.
Jednak na trasie wprowadzono pewne ograniczenia. Jak wynika z ich Wykazu Ostrzeżeń Stałych, wynikają one głównie z układu geometrycznego torów na stacjach kolejowych. Stąd ograniczenia prędkości m.in. na stacjach Zawadówka (do 80 km/h), Rejowiec i Trawniki. Innymi problemami są ograniczenia na kilku przejazdach kolejowych, wynikające z niedostatecznej widoczności (na przejazdy na szlaku Trawniki – Rejowiec) lub z niewłaściwej kategorii przejazdu lub z braku obsługi (szlak Chełm Wschodni – Brzeźno). W przypadku ostatniego odcinka pociągi muszą zwalniać do 20 km/h (jeden przejazd) lub 60 km/h (3 obiekty).
Będzie 120 km/h...PKP PLK rozpoczęła jednak realizację projektu „Prace na linii nr 7 na odcinku Lublin – Dorohusk”, który ma być finansowany ze środków krajowych.
– Zakres robót obejmie likwidację ograniczeń prędkości i podwyższenie parametrów eksploatacyjnych z podniesieniem prędkości do 120 km/h – informuje „Rynek Kolejowy” Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe. – Realizacja zadania przewidywana jest w latach 2016 – 2023 – dodaje.
Prace do wykonania w 2016 r.Jak informuje Mirosław Siemieniec w bieżącym roku prace infrastrukturalne wykonane zostaną w kilku lokalizacjach. Między Lublinem a Lublinem Północnym ma być zrealizowana kompleksowa wymiana nawierzchni. Pracami objęte zostanie również przejście dla pieszych w poziomie szyn przy ul. Szklanej, które zyska m.in. nową nawierzchnię. Pojawi się tam również nowe wygrodzenie i labirynty przed wejściem na tory. Na stacji Świdnik odbudowane zostaną schody z peronu 1 do chodnika przy ul. Lotników Polskich. Zmodernizowany zostanie jeden przejazdów kolejowo-drogowych na szlaku Trawniki – Rejowiec. Zostaną tam zainstalowane urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej oraz przebudowana nawierzchnia torowa i drogowa z zastosowaniem płyt przejazdowych małogabarytowych. Kolejne roboty torowe zostaną wykonane na stacji Brzeźno, gdzie nastąpi wymiana rozjazdów i nawierzchni.
Obecnie trwa pierwszy przetarg w celu wyłonienia wykonawcy wskazanych prac.
Roboty będą kontynuowaneM. Siemieniec zapowiada dalsze prace między Lublinem a Dorohuskiem. - W ramach kolejnych etapów realizowana będzie kompleksowa wymiana nawierzchni torowej, rozjazdów a także przebudowa obiektów inżynieryjnych – w lokalizacjach niezbędnych dla utrzymania właściwych parametrów tego odcinka – wyjaśnia rzecznik PKP PLK.