O dostawę elektrycznych składów dla Przewozów Regionalnych powalczą Pesa z Newagiem. Żaden inny producent nie złożył w przetargu ofert.
Pierwszy z przetargów ogłoszonych przez Przewozy Regionalne obejmuje zamówienie na dostawę 7 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi regionalnego ruchu pasażerskiego z prędkością eksploatacyjną nie mniejszą niż 160 km/h na różnych kategoriach linii kolejowych na peronach o wysokości w przedziale 300-1000 mm. Zamówienie podzielone jest na dwa zadania. Pierwsza część obejmuje trzy sztuki czteroczłonowych ezt-ów, natomiast druga – cztery dwuczłonowe ezt-y. Pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy, jednak nie później niż do 10 grudnia 2017 r.
W zakresie zadania pierwszego na dostawę 3 sztuk dłuższych pojazdów zamawiający przygotował budżet w wysokości 59 mln zł brutto. Swoją ofertę złożyły Pesa i Newag. Niestety, wszystkie oferty przewyższają założony przez Przewozy Regionalne budżet. Bydgoski producent zaoferował, że czteroczłonowe pojazdy dostarczy za 62,3 mln zł brutto, natomiast Newag za 61,5 mln zł brutto. Oznacza to, że najtańsza oferta opiewa na kwotę 20,5 mln. brutto za czteroczłonowe pojazdy. Nie ma więc mowy o szczególnie niskiej cenie. Trudno się temu dziwić – na przyszły rok produkcja ezt ruszy na pełnych obrotach u oby wytwórców, a czasu na produkcje dla PR jest niewiele. Stąd obaj producenci chcą odpowiednio zabezpieczyć się finansowo.
W zadaniu drugim – na cztery krótkie pojazdy – zamawiający przygotował budżet w wysokości 54,12 mln zł brutto. W tym przypadku Pesa zaproponowała cenę w wysokości 58,06 mln zł brutto, a Newag – 60,8 mln zł. Dodatkowo, żaden z oferentów nie udzielił zamawiającemu autoryzacji producenta pojazdów. 14,5 mln zł. brutto za sztukę dwuczłonowego pojazdu to dość sporo. Teraz PR zdecydują czy podnieść budżet na zakup pojazdów.
Kto wygra?O wyborze wykonawcy zamówienia zadecydują cena (90%) oraz udzielenie zamawiającemu autoryzacji producenta pojazdów (10%). Warto przypomnieć, że pierwszy przetarg na dostawę nowego trzyczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego z opcją rozszerzenia zamówienia do 3 pojazdów Przewozy Regionalne ogłosiły już pod koniec maja. Wówczas w postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta. O tym, dlaczego tak się stało, piszemy
tutaj.
Spalinowe składy
Przedmiotem drugiego przetargu jest dostawa trzech fabrycznie nowych trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych, które mają być przystosowane do poruszania się z prędkością maksymalną nie mniejszą niż 120 km/h. Dostawa pierwszego pojazdu ma nastąpić po 10 miesiącach od dnia podpisania umowy, drugiego w ciągu 11 miesięcy, a ostatniego po 12 miesiącach, jednakże nie później niż do końca 2017 r.
Czekamy jeszcze na wyniki tego przetargu.