PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie studium wykonalności dla rewitalizacji linii 292 Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce. Odcinek ten ma być elementem Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Linia 292 łączy północne dzielnice Wrocławia z Jelczem i biegnie dalej w kierunku Opola Wschodniego. Linia ta powstała w celu ułatwienia transportu surowców ze Śląska Opolskiego w kierunku portów i pełniła funkcję wschodniej obwodnicy Wrocławia. Ruch pociągów pasażerskich zawieszono tu w 2000 r.
Perspektywa przywrócenia połączeń pasażerskich na fragmencie tej linii pojawiła się wraz z planami stworzenia Wrocławskiej Kole Aglomeracyjnej. Samorząd województwa dolnośląskiego chce wykorzystać pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego do rewitalizacji kilku linii i budowy nowych przystanków w Aglomeracji Wrocławskiej.
Projekt Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej zaplanowano na wiele lat. Samorząd planuje współfinansować rewitalizację linii kolejowych i budowę nowych przystanków. Plan będzie wdrażany stopniowo przez zwiększanie częstotliwości połączeń i zakup nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Więcej o planach Dolnego Śląska pisał portal
Transport-publiczny.pl.Jednym z projektów, który znalazł się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego jest rewitalizacja fragmentu linii 292 Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce. Na odcinku tum planowane jest powstanie trzech nowych przystanków: Wrocław Popiele, Wrocław Strachocin i Wrocław Łany a także remont przystanków Sołtysowice, Kowale, Swojczyce. Inwestycja ta będzie finansowana w ramach dolnośląskiego RPO, a PLK ogłosiły przetarg na opracowanie studium wykonalności tej rewitalizacji.
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego finansowana jest też budowa przystanków Mokronos Górny i Iwiny oraz modernizacja przystanku Wrocław Muchobór, o czym piszemy na Rynku Kolejowym
tutaj. Wrocławskie stowarzyszenia miejskie uważają, jednak że lista inwestycji kolejowych w Aglomeracji Wrocławskiej powinna mieć szerszy zakres i
apelują o rewitalizację kolejnych linii.