PKP SA przygotowuje się do przebudowy dworca w Szczytnie. Na razie zlecono wykonanie dokumentacji projektowej. Prace mają rozpocząć się w III kwartale 2017 r.
Budynek dworca w Szczytnie jest wpisany do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Został wzniesiony ok. roku 1883 do obsługi otworzonej w tym roku linii do Olsztyna, przedłużonej dwa lata później do Ełku. Architektura dwukondygnacyjnego budynku z wysokim dwuspadowym dachem jest charakterystyczna dla XIX-wiecznej niemieckiej zabudowy przemysłowej i transportowej. Obecnie stacja leży przy liniach kolejowych nr 35 Ostrołęka – Szczytno oraz nr 219 Olsztyn Główny – Ełk. Obsługuje ona ok. 13 par połączeń na dobę. Rocznie korzysta z niej 146 tys. podróżnych.
Na parterze obiektu znajdują się powierzchnia komercyjna, hol główny, byłe pomieszczenie kas, pomieszczenia drużyn konduktorskich. Na piętrze są zlokalizowane natomiast pomieszczenia komercyjne (pod wynajem) oraz pomieszczenie PKP Utrzymanie. Na dworcu występuje trzech najemców. Poddasze jest nieużytkowane.
W zeszłym roku wykonano już remont elewacji – obiekt odzyskał swoją ceglaną elewację, wymieniono też stolarkę okienną i drzwiową. W ramach remontu wyeksponowano też niemiecką nazwę miejscowości – Ortelsburg. W ostatnich latach remontowano też dach dworca.
Planowana teraz inwestycja obejmuje swoim zakresem kompleksową przebudowę budynku dworca w Szczytnie wraz z przebudową budynku toalet, budynku magazynowego oraz wieży ciśnień wraz z zagospodarowaniem terenu. Ze względu na wartości architektoniczno-historyczne budynku nie są planowane duże ingerencje w strukturę zewnętrzną budynku dworca i nieczynnego budynku toalet poza wymianą pokrycia dachowego wraz z konstrukcją, wykonaniem nowych otworów drzwiowych lub okiennych oraz niezbędnymi działaniami renowacyjnymi. toalet ogólnodostępnych zostanie umieszczona w budynku dworca, a wolnostojący obiekt zostanie przeznaczony na cele komercyjne. Wiaty i zadaszenia przylegające do budynku dworca zostaną poddane renowacji. PKP SA dopuszczają możliwość zburzenia budynków handlowo-magazynowych. Odzyskane miejsce mogłoby zostać wykorzystane pod zaplecze parkingowe dla samochodów i rowerów. Zakłada się stworzenie około 30 miejsc parkingowych.
Budynek dworca ma zachować funkcję obsługi pasażerów, ale dominującą funkcją pod względem powierzchni będzie użytkowanie komercyjne. Funkcje komercyjne zajmą 52% powierzchni, a publiczne – 24%. Przewidziano wykonanie nowego holu dworcowego z poczekalnią. Na piętrze natomiast założono przestrzeń pod bazę noclegową. Budynek toalet zostanie przeznaczony na cele gastronomiczne, natomiast wieża ciśnień również zostanie zagospodarowana na cele komercyjne.
W postępowaniu na projekt wpłynęło pięć ofert na kwoty od ok. 234 tys. zł do ok. 483 tys. zł brutto. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na ten cel blisko 461 tys. zł brutto. Jedynym kryterium jest cena. Najtańszą ofertę złożyło Biuro Architektoniczne i Sztuk Plastycznych Sosak i Sosak Projekt. Dokumentacja powinna zostać wykonany w terminie do 34 tygodni od podpisania umowy. Projektant będzie pełnić też nadzór autorski nad pracami. Przewidywany termin rozpoczęcia robót to III kwartał 2017 r. Mają one potrwać 12 miesięcy.
Dworzec zostanie wyremontowany dzięki środkom z programu dla Polski Wschodniej. Równolegle toczą się prace przygotowawcze dla dworców
Białystok,
Czeremcha, Siemiatycze,
Olsztynek i
Skarżysko-Kamienna. Rozpoczyna się przebudowa
Olsztyna Zachodniego i trwa opracowywanie założeń do przebudowy
Olsztyna Głównego. Natomiast w Bielsku Podlaskim i Nidzicy powstaną dworce systemowe.