Do 29 kwietnia przyjmowane są uwagi w konsultacjach społecznych budowy omijającej Jasło łącznicy między liniami kolejowymi nr 106 i 108, która ma skrócić podróż z Krosna do Rzeszowa. Rozpatrywane są 3 warianty przedsięwzięcia, które ma zostać z realizowane w ramach RPO Województwa Podlaskiego 2014-2020.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do budowy
łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, która skróci drogę i czas jazdy z Rzeszowa do Krosna, Sanoka i Zagórza. Obecnie pociągi w tej relacji muszą jechać do Jasła, tam zmieniać kierunek jazdy i w drodze do Krosna praktycznie zawracać. Łącznica ma wyeliminować czasochłonną konieczność zmiany kierunku jazdy, a także skrócić drogę przejazdu. 30 grudnia PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na prace przedprojektowe dla budowy łącznicy między liniami 106 i 108. Na projekt rewitalizacji linii 108 zarezerwowane są 174 mln zł netto, a na łącznicę 87 mln zł netto.
Konsorcjum spółek Getinsa Polska z Warszawy i Getinsa – Payma z Madrytu przygotuje studia wykonalności dla dwóch projektów: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz” oraz „Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Oba projekty będą finansowane z RPO Województwa Podkarpackiego na lata 2014-20. Wykonawca ma 525 dni dla linii 108 i 560 dni dla łącznicy na opracowanie dokumentacji przedprojektowej, w tym studiów wykonalności i raportów oddziaływania na środowisko. Wynagrodzenie za oba zadania wyniesie w sumie 2,215 mln zł brutto.
Trzy warianty inwestycji
Do konsultacji wskazano trzy warianty przedsięwzięcia. Pierwsze dwa zakładają zminimalizowanie długości nowej linii koniecznej do zbudowania. Wariant 1 (Szebnie – Brzezówka) wymagałby budowy drugiego mostu na tej rzece. Wariant 2 (Moderówka – Męcinka) położony całkowicie po wschodniej stronie rzeki wymagałby za to budowy kilkusetmetrowego tunelu. Natomiast wariant 3 (Przybówka – Turaszówka) zaprojektowany został z myślą o jak największym skróceniu czasu jazdy. Przebiegałby na znacznej długości wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Wisłok. Jest on ok. 4-krotnie dłuższy od dwóch poprzednich.
Ze względu na trudne ukształtowanie terenu nie udało się wyznaczyć żadnego, racjonalnego ekonomicznie, wariantu w obszarze pomiędzy wariantem 2 i 3. Każdy wariant w tym obszarze wymagałby tunelu znacznie dłuższego niż w przypadku wariantu 2 lub powodowałby znaczące kolizje z istniejącą zabudową.
Ruszyły konsultacje społeczneKonsultacje społeczne prowadzi fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu. Projektowi w konsultacjach nadano nazwę "Łącznica Krosno-Rzeszów", co dobrze obrazuje istotę projektu. W ramach konsultacji odbędzie się spotkanie konsultacyjne 25 kwietnia w auli Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, ul. Kazimierza Wielkiego 4. Uwagi przyjmowane będą do dnia 29 kwietnia m.in. za pomocą formularza na stronie www.krosno-rzeszow.pl, a także pisemnie na adres prowadzącego konsultacje.
Więcej materiałów o projekcie i konsultacjach społecznych można znaleźć na stronie:
www.krosno-rzeszow.pl. Dokładne mapki z przebiegiem poszczególnych wariantów wywieszone będą także w urzędach miast: Jasło, Krosno, Sanok, Jedlicze oraz gmin: Tarnowiec i Wojaszówka.
Przedsięwzięcie ma być finansowane z funduszy unijnych w ramach RPO Województwa Podlaskiego 2014-2020. Wpisane jest do Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 oraz do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Podkarpackiego. Zakończenie budowy wstępnie planowane jest na koniec 2020 r.