292,4 mln pasażerów – tylu podróżnych skorzystało z pociągów w 2016 roku. To duży wzrost w porównaniu do lat poprzednich – ostatni taki wynik zanotowano w 2008 roku. Urząd Transportu Kolejowego ocenia 2016 rok jako dobry dla przewozów pasażerskich.
Liczba pasażerów kolei w 2016 roku wzrosła o ponad 12 milionów (4,3%) w porównaniu z rokiem poprzedzającym. Porównanie z 2014 r. jest jeszcze korzystniejsze. W tym przypadku wzrost wynosi ponad 23 miliony podróżnych. Istotnie wzrosła też praca przewozowa, czyli iloczyn liczby pasażerów i odległości. W 2016 roku wyniosła 19,2 mld pasażerokilometrów. Tu zwyżka była jeszcze większa, bo w porównaniu z 2015 r. praca przewozowa była większa o prawie 10% (1,8 mld pasażerokilometrów).
Oznacza to, że bardziej popularne stały się przejazdy na większe odległości. Praca eksploatacyjna wyniosła 159,9 pociągokilometrów. – Mamy za sobą dobry rok w przewozach pasażerskich. Ponad 290 milionów pasażerów oznacza, że podróżni wracają na kolej. To, co przekonuje do kolei to z pewnością nowy komfortowy tabor, a także coraz lepsze czasy przejazdu – podsumowuje Ignacy Góra, prezes UTK.
Urząd Transportu Kolejowego przygotował krótkie opracowanie dotyczące przewozów pasażerskich i towarowych za 2016 r. Analizie poddano czynniki, które wpłynęły na rozwój przewozów pasażerskich. Prezentujemy ją poniżej:
Analiza UTK: Na znaczeniu zyskują zwłaszcza przewozy dalekobieżne
UTK odnotował wzrost na rynku przewozów pasażerskich w 2016 r., zarówno w liczbie przewiezionych pasażerów, jak i w wykonanej pracy przewozowej. Z usług przewoźników skorzystało 292,4 mln pasażerów – o ponad 4,3% więcej niż w roku poprzednim. Liczba przewiezionych pasażerów jest najlepszym wynikiem od 2002 r., kiedy to z usług kolei skorzystało 304,1 mln pasażerów. W ostatnich latach przewozy pasażerskie kształtowały się na poziomie ok. 260-280 mln.
Rys. 1 Liczba pasażerów w kolejowych przewozach pasażerskich w latach 2008 – 2016 (przewozy normalnotorowe)
W 2016 r. wykonano pracę przewozową o 9,9 % większą niż w roku poprzednim. Wyniosła ona 19,2 mld pasażerokilometrów. Oznacza to, że największy wzrost wystąpił w przypadku przejazdów dalekobieżnych.
Rys. 2 Praca przewozowa w kolejowych przewozach pasażerskich w latach 2008 – 2016 (przewozy normalnotorowe)
Wzrosła praca eksploatacyjnaW 2016 roku nastąpił znaczny wzrost pracy eksploatacyjnej. Przewoźnicy pasażerscy wykonali pracę eksploatacyjną na poziomie 159,9 mln pociągokilometrów. W porównaniu z 2015 r. wartość ta wzrosła o 11,5%, co oznacza, że pociągi przewoźników pasażerskich przejechały o ok. 16,5 mln km więcej.
Rys. 3 Praca eksploatacyjna w kolejowych przewozach pasażerskich w latach 2008 – 2016 (przewozy normalnotorowe)
Rok 2016 był szczególny dla przewozów pasażerskich. Do użytku wprowadzono dużo nowego taboru. Zarówno inwestycje taborowe, jak i przeprowadzone remonty infrastruktury umożliwiły uruchomienie większej liczby połączeń oraz zwiększenie częstotliwości kursowania w dotychczasowych relacjach. Te wszystkie zmiany: nowy tabor i lepsza infrastruktura oraz lepsze dostosowanie oferty do potrzeb podróżnych znalazły odzwierciedlenie we wzroście podstawowych wskaźników statystycznych.
Rok 2016 był kolejnym okresem wzrostu przewozów dalekobieżnych. W przypadku przewozów regionalnych i aglomeracyjnych największy wzrost zainteresowania ofertą wystąpił na terenie województwa pomorskiego, dolnośląskiego oraz małopolskiego. Na drugim biegunie znajduje się aglomeracja warszawska, w której po corocznych wzrostach liczby pasażerów, w 2016 roku nastąpił spadek będący wynikiem remontów, modernizacji i zamknięć torowych.