Zarządzany przez starostę hajnowskiego odcinek linii nr 52 będzie odnowiony. Potem planowane jest prowadzenie pasażerskiego ruchu kolejowego. Właśnie trwają przygotowania do przedsięwzięcia. Obecnie tory użytkowane są przez kolej drezynową, a stacja Białowieża Towarowa jest jedną z największych atrakcji miejscowości.
Położona w południowo-wschodniej części województwa podlaskiego linia kolejowa nr 52 w części zarządzana jest przez samorząd powiatowy. Została ona przejęta po wstrzymaniu ruchu kolejowego i likwidacji trasy. Na szlak jednak nie wróciły regularne połączenia pasażerskie i kolejowe. Odbywały się jedynie przejazdy okolicznościowe podlaskich szynobusów użytkowanych przez Przewozy Regionalne, a na stale w krajobraz tej trasy wpisały się jedynie Białowieskie Drezyny, które rozwinęły swoją działalność ze wsparciem z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. O linii nie pozwala również zapomnieć obecny zarządca stacji Białowieża Towarowa, gdzie dworzec przeobrażono na Restaurację Carską, a w wieży ciśnień znajdują się apartamenty. Na stacji zgromadzono kolekcję taboru kolejowego, w tym lokomotywy parowe. W części wagonów osobowych urządzono apartamenty dla turystów.
Zakres projektu
Samorząd powiatu hajnowskiego dąży do rewitalizacji linii kolejowej. Zadanie polegające na wykonaniu prac infrastrukturalnych na odcinku Nieznany Bór – Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac wpisane zostało do dokumentów o charakterze strategicznym czy programowym, np. do Programu Rozwoju Puszczy Białowieskiej. Jak już informowaliśmy na naszym portalu, zakres robót do wykonania obejmuje przygotowanie dokumentacji przedprojektowej z oceną oddziaływania na środowisko oraz rewitalizację linii kolejowej: wymianę nawierzchni kolejowej (szyn, podkładów), remont obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty i przepusty, utworzenie nowego przystanku końcowego, a także utwardzenie podłoża pozostałych czterech peronów. W ramach inwestycji wzdłuż toru ma powstać droga rowerowa, pełniąca również funkcję pasu przeciwpożarowego.
Jak udało się ustalić „Rynkowi Kolejowemu”, obecnie trwają przygotowania do inwestycji oraz realizacji przewozów kolejowych, które będą uruchomione po jej zakończeniu. – Obecny etap to uzgodnienia z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego dotyczące składania wniosku do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Ponieważ ta inwestycja znajduje się w Programie rozwoju Puszczy Białowieskiej, a ten z kolei w Kontrakcie Terytorialnym Województwa Podlaskiego, będzie to tryb pozakonkursowy. Prawdopodobnie inwestycja będzie realizowana w trybie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, ponieważ potrzebny jest znaczny wkład własny. Istnieją firmy, które są zainteresowane uruchomieniem przewozów turystycznych. Wszystkie decyzje musimy podejmować zgodnie z obowiązującym prawem – informuje „Rynek Kolejowy Walentyna Pietroczuk ze Starostwa Powiatowego w Hajnówce.
PKP PLK wyremontuje kolejny fragment linii nr 52
Zarządca narodowej sieci linii kolejowych planuje zrehabilitować odcinek Lewki – Hajnówka linii nr 52. Obecnie nieprzejezdna trasa o długości ok. 25 km będzie gruntownie odnowiona. W ramach prac o szacowanej wartości ponad 106 mln zł brutto ma zostać wyremontowana nawierzchnia oraz wybudowane obiekty inżynieryjne takie jak mosty i przepusty. Przebudowane będą istniejące stacje i przystanki kolejowe, a także wzniesiony zostanie nowy taki obiekt. Zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W planie jest także zmodernizowane przejazdów kolejowo-drogowych. PKP PLK prowadzi postępowania przetargowe w celu wyłonienia wykonawcy zadania. Jak
informowaliśmy na naszym portalu, o kontrakt stara się 5 podmiotów.