Budowę nowej linii kolejowej między Krakowem a Myślenicami proponuje poseł Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Szlachetka. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zdradza "Rynkowi Kolejowemu", że pomysł został uwzględniony w analizach przyszłych inwestycji.
– Ten pomysł jest realny i coraz bliższy sfinalizowania. Mówimy o przebiegu trasy z Krakowa Swoszowic przez Świątniki Górne do Myślenic – mówił w Radiu Kraków poseł Jarosław Szlachetka. Jak podkreśla, pociągi odciążyłyby zatłoczoną Zakopiankę i poprawiłyby komunikację z podkrakowskich miejscowości.
Linia kolejowa na razie nie powstanie. – Projekt budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic nie jest ujęty w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. oraz
Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. – przypomina w informacji dla "RK" Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Nie oznacza to jednak, że nowa infrastruktura nie będzie budowana w przyszłości.
Jak bowiem zaznacza ministerstwo, PKP PLK obecnie pozyskuje dane, w celu określenia listy potencjalnych inwestycji, które zostaną wykorzystane do kompleksowego zaplanowania projektów inwestycyjnych sieci kolejowej w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Do realizacji tych prac zostanie wykorzystany zbudowany przez spółkę model ruchu (system informatyczno-statystyczny) służący do wykonywania prognoz ruchu. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.
– Po zakończeniu analiz określone zostaną projekty, które będą najlepiej wpisywać się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym będą mogły w istotny sposób przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz ładunków przewożonych koleją – informuje MIB. Co istotne, ministerstwo potwierdziło "RK", że w analizach uwzględniony został projekt budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic. – Ostateczna lista projektów będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych – zaznacza resort.
Warto przypomnieć, że według zapowiedzi Rządu do 2026 roku ma powstać nowa linia kolejowa z podkrakowskiego Podłęża do Tymbarku i Mszany Dolnej. Dzięki niej radykalnie skróciłby się czas przejazdu pociągów z Krakowa w kierunku Zakopanego i Nowego Sącza. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.