Poseł Prawa i Sprawiedliwości Jacek Osuch zadał Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju pytania dotyczące procesu produkcji, planowanej eksploatacji oraz ewentualnych opóźnień w dostawach produkowanych właśnie przez Pesę Bydgoszcz pociągów Dart. Odpowiedzi są na tyle ciekawe, że publikujemy je w całości.
Na interpelację posła Osucha odpowiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Sławomir Żałobka.
Na jakim etapie jest realizacja inwestycji polegająca na zakupie 20 pociągów Dart? Kiedy spółka zaprezentuje opinii publicznej w pełni gotowy pociąg?
Wykonawca zamówienia Pesa Bydgoszcz rozpoczęła produkcję pierwszych 10 pojazdów. Obecnie w pojazdach nr 1-3 wyprodukowano konstrukcje wszystkich członów oraz rozpoczęto montaż podzespołów. W pozostałych pojazdach trwa produkcja konstrukcji. Pojazd nr 1 odbył już pierwsze jazdy próbne (obecnie znajduje się na torze testowym w Żmigrodzie – dop. red.)
Możliwość zaprezentowania w pełni gotowego pojazdu Dart opinii publicznej, przed zakończeniem procesu homologacji, uzależniona jest od producenta i wyłącznie od jego decyzji zależy, czy ten pojazd zostanie zaprezentowany przez dokonaniem odbiorów końcowych. Zgodnie z umową z wykonawcą, PKP Intercity (PKP IC) będzie właścicielem pociągu dopiero z dniem zapłaty wynagrodzenia za pojazd. Do tego czasu jedynie Pesa może decydować o prezentacji opinii publicznej wyprodukowanego pociągu.
Czy spółka PKP Intercity posiada w dyspozycji harmonogram realizacji projektu budowy pociągów Dart oraz czy wszystkie prace postępują zgodnie z w/w harmonogramem?
PKP IC monitoruje realizację zamówienia, tak by było ono zgodne z umową i z uzgodnionym harmonogramem dostaw. Zgodnie z umową zawartą z wykonawcą, PKP Intercity jest w posiadaniu harmonogramu realizacji projektu, który został sporządzony 8 lipca 2014 r. Terminy dostaw pociągów wynikające z umowy, podane w harmonogramie z 8 lipca 2014 roku są następujące:
2015.04.30 Przekazanie dokumentacji zgodnie z par. 20 Umowy,
2015.07.30 Odbiór końcowy pojazdu nr 1,
2015.08.31 Odbiór końcowy pojazdów nr 2 - 7,
2015.09.30 Odbiór końcowy pojazdów nr 8 - 13,
2015.10.30 Odbiór końcowy pojazdów nr 14 - 20.
Czy PKP Intercity na bieżąco analizuje sytuację związaną z realizacją kontraktu na dostawę pociągów Dart? Czy w przeciągu 6 najbliższych miesięcy producent jest w stanie przygotować i poddać procesowi homologacji wszystkie zakontraktowane dwadzieścia ezt? Jakie konsekwencje finansowe przewiduje zamawiający za niedostarczenie nowego taboru na czas?
PKP IC na bieżąco i w pełni nadzoruje realizację kontraktu na dostawę pociągów Dart. Aktualny stan zaawansowania budowy pojazdu prototypowego Dart wskazuje, że będzie on przekazany do badań homologacyjnych do końca maja 2015 roku (badania w Żmigrodzie trwają – dop. red.). Sprawna i terminowa realizacja procesu badań homologacyjnych zależy jedynie od Pesy oraz jednostki notyfikowanej wykonującej badanie, czyli Instytutu Kolejnictwa. Sprawne uzyskanie dokumentu homologacji jest możliwe tylko i wyłącznie wtedy, kiedy nie wystąpią zakłócenia i opóźnienia w deklarowanym procesie homologacji, np.: badaniach homologacyjnych i audytach wynikających z tego procesu.
Umowa na zakup 20 ezt typu Dart gwarantuje PKP IC możliwość naliczenia kar umownych m.in. za nieterminowe dostarczenie pojazdów. W przypadku wystąpienia opóźnień w przekazywaniu pociągów zostaną naliczone kary w wysokości 0,2% ceny netto jednego pojazdu za każdy rozpoczęty dzień zwłoki (czyli 82 tys. zł za każdy dzień i jeden pojazd). Maksymalna wysokość kar umownych z tytułu zwłoki w dostawie nie może przekroczyć więcej niż łącznie 20% wynagrodzenia netto wykonawcy za dostawę 20 pojazdów (czyli łącznie 164 mln zł).
Czy konstrukcja i wyposażenie zamówionych przez PKP Intercity Dartów będą pozwalać na podróżowanie w przyszłości z prędkością do 250 km/h?
Pojazdy będą eksploatowane na liniach różnej kategorii o prędkościach maksymalnych 160 km/h i więcej, przy czym, zgodnie z zapisami SIWZ, wymaga się dostawy pojazdów o maksymalnej prędkości co najmniej 160 km/h. Według zasadniczych parametrów technicznych i warunków eksploatacji pojazdów Dart zamówionych przez PKP IC, pojazdy te mają osiągać maksymalną prędkość eksploatacyjną co najmniej 160 km/h i takie parametry, w zakresie osiąganej prędkości, będą wymagane dla tego pojazdu.
Jak wygląda przygotowanie infrastruktury kolejowej (modernizacja torowisk oraz peronów) na szlakach, po których zgodnie z projektem mają kursować pociągi Dart? Na ilu procentach tras, po których będą jeździły pociągi Dart prędkość szlakowa wynosi pow. 120 km/h – a na ilu procentach dopuszczalna prędkość dla pociągów będzie niższa od 60 km/h.
Bazując na przedstawionym przez PKP IC wykazie linii kolejowych, po których planowane jest kursowanie pociągów Dart, procentowy udział długości odcinków torów z VR > 120 km/h wynosi 10,7%, natomiast procentowy udział długości odcinków torów z VR < 60 km/h wynosi 2,2%.
Czy pociągi Pesa Dart będą w pełni przystosowane do obsługi pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej?
Według wykazu specyfikacji TSI mającego zastosowanie do pojazdów Dart, pojazdy te mają uwzględniać udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością przyjęte decyzją Komisji Europejskiej 2008/164, uzupełnione decyzją 2012/464.