Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ponad miliard złotych na technologie ERTMS/ETCS

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-01-2017
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ponad miliard złotych na technologie ERTMS/ETCS
Fot. PKP PLKPonad miliard złotych na technologie ERTMS/ETCS
PKP PLK ogłosiły dwa przetargi o wartości ponad 1 mld zł na budowę infrastruktury systemu ERTMS/ETCS na prawie 1000 km linii kolejowych. Kolejowe inwestycje w cyfrowe technologie podniosą poziom bezpieczeństwa podróżnych i ułatwią pracę maszynistów. Przetargi dotyczą wdrożenia systemu na odcinkach sieci bazowej TEN-T: Kunowice – Terespol, Łowicz – Łuków i Podłęże – Rzeszów.

PLK ogłosiły przetargi na zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na linii E20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego) i poziomu 1 na linii C-E20 Łowicz – Łuków oraz poziomu 2 na linii E30 odcinek Podłęże – Rzeszów, o którym więcej piszemy tutaj.

990 kilometrów szlaków kolejowych z ETCS

Prace obejmą łącznie ok. 990 km linii kolejowych. Do współpracy z systemem przystosowane zostaną także urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstaną dwa lokalne centra sterowania (LCS) w Rzepinie i Zbąszynku, a trzy zostaną zmodernizowane (LCS Opalenica, LCS Błonie i LCS Mińsk Mazowiecki). W ramach prac zostaną zabudowane dwa centra sterowania radiowego (RBC) na odcinku Podłęże - Rzeszów oraz jedenaście RBC na odcinku Kunowice - Terespol.

PLK przygotują do wdrażania nowoczesnych technologii infrastrukturę kolejową także w trakcie obecnie realizowanych prac modernizacyjnych na odc. Kraków – Rzeszów, Sochaczew – Swarzędz i Siedlce - Terespol.
Wdrożony już na ok. 340 km linii (m.in. CMK ) nowoczesny, cyfrowy system zarządzania ruchem kolejowym, umożliwia jeszcze sprawniejsze i bezpieczniejsze prowadzenie ruchu pociągów. Docelowo, system zostanie zabudowany na najważniejszych liniach kolejowych w kraju. To trasy o znaczeniu międzynarodowym ,wykorzystanie systemu pozwoli więc na dogodne połączenia z siecią kolei europejskich.

Co to oznacza dla podróżnych?

Efektem wdrożenia nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS będzie podniesienie poziomu bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków i zdarzeń na kolei. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów. System ERTMS/ETCS jest niezbędny do prowadzenia ruchu pociągów z prędkościami powyżej 160 km/h. Wprowadzenie systemu umożliwi także pociągom poruszającym się po europejskich liniach kolejowych swobodne przekraczanie granic (interoperacyjność).

Specyfika działania ERTMS/ETCS

System ERTMS/ETCS wspiera m.in. pracę maszynisty. W zależności od zastosowanego poziomu systemu informacje dla maszynisty przekazywane są przez urządzenia zamontowane w torach (eurobalisy) i przytorowe sterowniki (tzw. kodery LEU lub Centrum Sterowania Radiowego) do urządzeń pokładowych. Informacje te są wyświetlane na pulpicie znajdującym się w kabinie lokomotywy.

Maszynista na bieżąco otrzymuje informacje o aktualnym zezwoleniu na jazdę oraz dopuszczalnej prędkości na linii, a także o lokalizacji innych pociągów, dopuszczalnej prędkości, zamknięciu przejazdów, każdej nieprzewidzianej przeszkodzie na trasie. Dzięki przesyłanym i analizowanym informacjom możliwa jest ciągła i automatyczna kontrola pracy maszynisty oraz automatyczne ograniczenie prędkości w przypadku braku odpowiedniej jego reakcji.

ERTMS/ETCS poziomu 2 opiera się na systemie cyfrowej łączności radiowej GSM-R. Składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways).

– Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego) i systemu ERTMS/ETCS poziom 1 na linii C-E20 Łowicz – Łuków” oraz „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E30 odcinek Podłęże – Rzeszów” są zapisane w Krajowym Programie Kolejowym w ramach projektu „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”. Projekt będzie ubiegać się o dofinansowanie w III naborze CEF – powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

PLK planują, że do końca 2023 r. w system zostanie wyposażonych do 2500 km linii kolejowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do Radomia 120 km/h. ETCSu nie będzie w najbliższych latach

Infrastruktura

Do Radomia 120 km/h. ETCSu nie będzie w najbliższych latach

Michał Szymajda 22 marca 2023

Siemens Mobility zamontuje ETCS w holenderskich pociągach z lat 90.

Tabor i technika

Dekada prób montażu ETCS w Husarzach. Kolejne fiasko

Tabor i technika

Zobacz również:

Do Radomia 120 km/h. ETCSu nie będzie w najbliższych latach

Infrastruktura

Do Radomia 120 km/h. ETCSu nie będzie w najbliższych latach

Michał Szymajda 22 marca 2023

Siemens Mobility zamontuje ETCS w holenderskich pociągach z lat 90.

Tabor i technika

Dekada prób montażu ETCS w Husarzach. Kolejne fiasko

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5