Według informacji podanych przez PKP PLK podczas spotkania Ministra Adamczyka z branżą kolejową, 2016 r. PKP PLK ogłosi około 60 większych postępowań na wykonawstwo inwestycji. Ich łączna wartość ma wynieść ok. 8,1 mld zł.
Zarządca infrastruktury skupia się obecnie na rozstrzygnięciu ogłoszonych w ubiegłym roku postępowań (ogłoszonych w ramach tzw. Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych) na sumę 16 mld zł. Dlatego tegoroczny pakiet jest dwukrotnie mniejszy. Nie uratuje on rynku przed wystąpieniem luki inwestycyjnej, o której
pisaliśmy tutaj.
Obecnie zaplanowane jest ogłoszenie w 2016 r. 33 postępowań na inwestycje do dofinansowania z funduszy unijnych na łączną kwotę 5,883 mld zł oraz 26 projektów finansowanych ze środków krajowych na kwotę 2,225 mld zł. W 2016 r. na realizację projektów ze środków krajowych PLK chcą wydać 1,2 mld zł.
Węzeł łódzki, CMK, Nadodrzanka...Największy zaplanowany na najbliższe miesiące przetarg ma dotyczyć kontynuacji rozbudowy
węzła łódzkiego. Na termin jego ogłoszenia kluczowy wpływ będzie miał proces pozyskiwania decyzji środowiskowej dla inwestycji. Oprócz tego istotna będzie m.in. kontynuacja przebudowy linii kolejowej z Poznania w kierunku Bydgoszczy w zakresie wymiany sieci trakcyjnej (ponad 50 mln zł). Kontynuowane będą też prace na linii 274 Wrocław – Jelenia Góra, na
liniach kolejowych Górnego Śląska oraz tzw. Nadodrzance i Węglówce, a także na Centralnej Magistrali Kolejowej. Na tej ostatniej linii chodzi o przebudowę kolejnych obiektów inżynieryjnych i posterunku Biała Rawska.
Ważna z punktu widzenia ruchu aglomeracyjnego będzie wymiana sieci trakcyjnej na odcinku Warszawa Wileńska – Zielonka. Oprócz tego PKP PLK przygotowuje pakiet mniejszych inwestycji mających poprawić przepustowość w newralgicznych odcinkach sieci, przede wszystkim poprzez zmianę kategorii przejazdów, budowę samoczynnej blokady liniowej oraz samoczynnych posterunków odstępowych.
Będą kolejne aplikacje do CEFW tym roku PKP PLK złoży też aplikacje do dwóch kolejnych konkursów na projekty do dofinansowania w ramach mechanizmu Connecting Europe Facility (CEF). W lutym przewidywane jest zamknięcie pierwszego z tegorocznym konkursów. Zarządca infrastruktury chce złożyć do niego osiem wniosków. To, czy złoży również dziewiąty, zależy od negocjacji z Komisją Europejską.
Chodzi o linię E65 na odcinku od Katowic do Zebrzydowic. Inwestycja warta 4 mld zł może nie skończyć się bowiem w granicznym dla CEF 2020 r. PLK chciałaby, żeby okres dla projektów został wydłużony do 2023 r., podobnie jak ma to miejsce w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Jeśli tę zmianę uda się wynegocjować, projekt dla linii E65 zostanie złożony w kolejnym naborze, pod koniec 2016 r.