Dzisiaj (4 kwietnia) w Warszawie podpisano umowy o dofinansowaniu dwóch sporych projektów taborowych. Warszawska SKM kupi 21 pociągów, natomiast PKP Intercity zmodernizuje 183 wagony, 20 lokomotyw elektrycznych oraz 6 lokomotyw spalinowych.
Projekt SKM Warszawa obejmuje zakup 21 pociągów, w tym 15 pięcioczłonowych oraz 6 czteroczłonowych oraz modernizację zaplecza na Szczęśliwicach. Wartość inwestycji to blisko 500 mln zł, a dofinansowanie sięga kwoty 202,7 mln zł.
– Z czterech tras SKM korzysta ponad 23 mln pasażerów rocznie. To naturalne przedłużenie metra. Chcemy wzmocnić SKM o dwie nowe trasy (do Piaseczna i Ożarowa Maz.) – czekamy tylko na zakończenie inwestycji PKP PLK w warszawskim węźle kolejowym – powiedziała Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. Jak dodała,
trwający przetarg jest w trakcie kontroli uprzedniej. – Jeśli wszystko dobrze pójdzie, to pod koniec kwietnia lub na początku maja podpisujemy umowę. Pierwszy nowy pociąg dotrze do nas pod koniec 2019 r. – dodała Kaznowska. – Projekt pozwoli na rozwój SKM – by pasażerowie byli jeszcze bardziej zadowoleni z naszych usług, by pracownicy SKM czuli się dowartościowani – powiedziała Krystyna Pękała, prezes SKM. – Sam uczestniczyłem w powołaniu SKM. Szło to dosyć opornie. Trzeba było przekonywać gminy ościenne, by się przyłączyły. Pamiętam skład Newagu, który ruszał z Warszawy Centralnej. Wyglądał bardzo dobrze, choć może nie od strony technicznej. Nie mniej jednak wówczas robił wrażenie. Udało się jednak zainicjować bardzo ważne przedsięwzięcie w zakresie skomunikowania regionu z Warszawą – powiedział Witold Słowik, wiceminister Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
Projekt PKP IC "Kolej na dobre połączenia" wart jest 990,4 mln zł, a dofinansowanie sięga 402,5 mln zł. Obejmuje on modernizację 183 wagonów i 20 lokomotyw elektrycznych. Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością co najmniej 160 km/h i obsłużą połączenia międzyregionalne TLK/IC Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok, Wrocław / Zielona Góra – Poznań – Gdynia / Olsztyn – Białystok, Lublin – Kielce – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście. Do tego przewidziano modernizację 6 lokomotyw spalinowych, zakup 6 pojazdów szynowo-drogowych do prowadzenia prac manewrowych na stacjach postojowych, a także montaż monitoringu na stacjach postojowych Gdynia Grabówek i Kraków Główny Zachód. PKP Intercity planuje także budowę myjni
na terenie stacji postojowych Kraków Główny Zachód i Wrocław Główny.
– Będziemy zaczynać podróż na pięknie zmodernizowanych dworcach, jechać po wyremontowanych liniach wygodnymi pociągami. Gwarantujemy, że te środki dobrze wydamy – zapewnił Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. – Staramy się, by po 2023 r. 80% naszego taboru była nowoczesna – wskazał Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
– PKP Intercity zamierza skorzystać z modernizowanej za ciężkie pieniądze infrastrutuktury. Krajowy Program Kolejowy to 67 mld zł. Mamy już zakontraktowane połowę środków – dodał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – To jeden ze sztandarowych przewoźników kolejowych. Nastąpiło odwrócenie trendów, coraz więcej pasażerów korzysta z jego usług. Cieszy, że nowe środki przyczynią się do poprawy funkcjonowania kolei pod względem taborowym – powiedział Słowik.