PKP PLK ogłosiły jeden z największych od początku roku przetargów. Chodzi o wykonanie prac na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka, które mogą pochłonąć ponad 400 milionów złotych brutto.
Projekt "Prace na liniach kolejowych nr 132, 138, 147, 161, 180, 188, 654, 655, 657, 658, 699 na odcinku Gliwice – Bytom – Chorzów Stary – Mysłowice Brzezinka – Oświęcim oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka" ma zostać dofinansowany z Funduszu Spójności w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Pierwotnie projekt miał zostać zrealizowany do 2020 roku, ale ponieważ w ubiegłym roku dopiero realizowano studium wykonalności, realizację przesunięto na okres 2020–2022 rok.
rys. Interaktywna mapa inwestycji PKP PLK Teraz ogłoszono podzielony na dwa zadania przetarg na wykonanie prac w trybie "projektuj i buduj. Zadanie nr 1 dotyczy linii nr 132, 188, 147 oraz 180, a zadanie nr 2 – linii 161, 654, 655, 657, 658. Część nr 1 ma szacunkową wartość 173 450 047 złotych netto, a część nr 2 176 505 000 złotych netto – łącznie to ok. 430 mln zł brutto.
Obie części zamówienia mają termin realizacji 47 miesięcy. Wykonawcy będą wybierani na mocy kryterium ceny (75 proc.), terminu realizacji (20 proc.) oraz doświadczenia personelu wykonawcy (5 proc.). Otwarcie ofert zaplanowano na połowę maja.
Tematem północnej obwodnicy kolejowej GOP zainteresowały się w ubiegłym roku Koleje Śląskie. By pobudzić dyskusję na temat wykorzystania towarowych dotąd linii do przewozu pasażerów,
zorganizowały m.in. bezpłatne przejazdy. Największym problemem jest tu stan infrastruktury przystankowej i przesiadkowej.